Zoë Hoogland, nierpatiënt

Hoe werken je nieren?

Je lichaam is eigenlijk een grote fabriek waarin van alles gebeurt. In je darmen wordt je voedsel fijn gemaakt tot brandstof en bouwstenen voor je lichaam. Ze worden uit je darmen opgenomen in het bloed. En het hart pompt het bloed naar alle spieren en organen om er de brandstof en de bouwstenen af te leveren.

Bij al deze werkzaamheden komen net als in een echte fabriek afvalstoffen vrij. Deze worden door de spieren en organen afgegeven aan het bloed. De afvalstoffen moeten je lichaam weer kunnen verlaten, want anders word je langzaam vergiftigd. En dat is de taak van je twee nieren. Ook je lever speelt een belangrijke rol bij het verwerken van afvalstoffen, maar hier gaan we het hebben over de nieren.
Ligging nieren

Waar zitten onze nieren?

Ieder mens heeft twee nieren. Ze liggen achterin de buikholte tegen de rug aan.
Een gezonde nier heeft de vorm van een grote boon. Iedere nier is ongeveer 12 cm lang en weegt 160 gram. De nieren zijn opgebouwd uit ongeveer 1 miljoen uiterst kleine filtertjes die bloed filteren. Hierdoor ontstaat op een ingewikkelde manier urine. De urine wordt afgevoerd naar de blaas via de urineleiders.

Download hier een grotere afbeelding van de ligging van de nieren.

Wat doen onze nieren?

De nier is een heel slim orgaan met veel verschillende taken. Een mens heeft tenminste één nier nodig om in leven te blijven. De belangrijkste taak van je nieren is het filteren van het bloed. De afvalstoffen worden eruit gefilterd en de bloedcellen en eiwitten moeten erin blijven.

Je nieren hebben ook nog twee andere taken. Ze berekenen precies hoeveel vocht je lichaam nodig heeft. Als er genoeg of teveel is, wordt er veel, meestal lichtgekleurde urine gemaakt. Als je lichaam vocht nodig heeft, maken je nieren weinig, meestal donkere urine. En je nieren maken hormonen. Dit zijn stoffen die andere organen vertellen wat ze moeten doen. Zo maken je nieren een hormoon dat het beenmerg aanzet om rode bloedcellen te maken. Ook maken de nieren een hormoon dat zorgt voor de juiste bloeddruk. Een ander hormoon uit de nieren is belangrijk voor stevige botten met voldoende kalk.

Je nieren zijn dus heel belangrijk om je lichaam gezond te houden. Eén nier kunnen we missen, maar zonder nieren kunnen we niet.

Download hier een grotere afbeelding.

Wat doen je nieren?
De film van NTR School TV laat zien hoe je nieren werken en wat ze allemaal doen.
Nier in logovorm