Nierziekten genezen

50 jaar dromen, durven, doen
De Nierstichting is 50 jaar actief. Al heel wat dromen hebben we kunnen realiseren, door te durven en te doen. Maar nog steeds is daar die harde werkelijkheid. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten. Onze ultieme droom is nierziekten te genezen. Zodat we nierpatiënten hun leven kunnen teruggeven. Jouw hulp is hierbij hard nodig.

Leven gaat voor

Onze droom voor nierpatiënten is nierziekten te genezen. Dankzij grote vooruitgang in de regeneratieve geneeskunde kan deze droom in de toekomst werkelijkheid worden. Dat voorkomt dat mensen met nierfalen afhankelijk worden van dialyse of transplantatie om in leven te blijven.

Hoe groot is de impact van dialyse op je leven?

Werken je nieren niet, dan ben je afhankelijk van dialyse of transplantatie om in leven te blijven. Transplantatie is vaak de beste behandeling maar niet altijd mogelijk. Dialyse is dan het enige levensreddende alternatief. Het beeld dat veel mensen van dialyse hebben is te rooskleurig.

Dialyse is een loodzware behandeling en trekt een zware wissel op je lichaam, energieniveau en sociale leven. Dialyse gaat gepaard met veel bijwerkingen en complicaties. Jaarlijks overlijdt 1 op de 6 dialysepatiënten.

Wat doet de Nierstichting om nierziekten te kunnen genezen?

Onze ultieme droom voor nierpatiënten is nierziekten te genezen. Dankzij grote vooruitgang in de regeneratieve geneeskunde kan deze droom in de toekomst werkelijkheid worden. Dat voorkomt dat mensen met nierfalen afhankelijk worden van dialyse of transplantatie om in leven te blijven.

Daarom investeert de Nierstichting in regeneratieve geneeskunde: baanbrekend onderzoek naar herstel van nierweefsel en lichaamseigencellen, en zelfs het kweken van een ‘nier op maat’. Ook stimuleren we het bundelen van kennis en internationale samenwerking om wetenschappelijk doorbraken te versnellen. Onder meer met een actieve bijdrage aan het wetenschappelijk samenwerkingsverband RegMedXB.

Wat is regeneratieve geneeskunde?

Onderzoek in de regeneratieve geneeskunde gaat na hoe je de functie van beschadigd weefsel herstelt, door het zelfherstellend vermogen van het lichaam aan te spreken. Hierbij spelen stamcellen, die ook de groei van nieuwe cellen regelen, een grote rol.

De regeneratieve nefrologie werkt aan het herstel van nierfunctie, door uit te vinden hoe stamcellen in de nier precies werken, en hoe je ze kunt stimuleren om op het juiste moment de juiste type nieuwe niercellen te gaan maken. Dat is een complex proces. Een nier bestaat uit 26 typen cellen, die alleen goed kunnen werken als ze op de juiste plek in de typische niervorm zitten.

Wat doet de Nierstichting nog meer?

De Nierstichting zet alles op alles om ervoor te zorgen dat mensen met een nierziekte in leven blijven en ook écht kunnen blijven leven. Naast onze investeringen in baanbrekend stamcelonderzoek om nierziekten op termijn te kunnen genezen, strijden we voor meer donoren en succesvolle transplantaties.

Ook zetten we vol in op preventie. Door patiënten met nierschade vroeg op te sporen, aandacht te vragen voor minder zout in het eten en voorlichting te geven.

En we werken vastberaden aan een draagbare kunstnier: een wereldwijde doorbraak die ervoor zorgt dat nierpatiënten straks voor dialyse niet meer gebonden zijn aan het ziekenhuis. Dat levert meer vrijheid op. En geeft nierpatiënten een betere kwaliteit van leven.

'Onze grootste droom is nierziekten genezen'

Geef Mariëlle haar leven terug

Mariëlle den Engelsman (36) is al 21 jaar nierpatiënt. Zij werd twee keer getransplanteerd. Beide donornieren gingen niet lang mee. Haar leven hangt af van dialyse.

‘Stilzitten past niet bij mij, maar dialyse dwingt me er toe’
— Mariëlle

Ja, ik wil bijdragen aan het genezen van nierziekten

U kunt betalen via een automatische incasso of ideal mastercard visa