Een nieuwe onbekende wereld

De tijd verstrijkt na het etentje met ‘onze buurtjes’. Mijn vriend en ik praten regelmatig over de mogelijkheid om ons op te geven als donor. Samen surfen wij op het internet naar het onbekende. Er is veel te vinden en te lezen. Samen zijn wij er van overtuigd: wij willen ons opgeven als donor, ook al heeft zijn vrouw zich opgegeven. Hoe meer donoren zich aanmelden, hoe beter het ziekenhuis kan kijken naar de meest perfecte match voor ‘onze buurman’ en zijn de kansen op een geschikte donornier groter. En wij willen graag dat 'onze buurman' nog vele jaren toe kan voegen aan zijn leven! We bevinden ons ineens in een hele nieuwe, onbekende wereld.

Nierdonatie bij leven
‘Onze buurman’ wordt begeleid door een maatschappelijk werker van het Maasstad ziekenhuis. Daar worden ook voorlichtingsbijeenkomsten voor familie en vrienden van de nierpatiënt georganiseerd. Aangezien een nierpatiënt het vaak lastig vindt om zijn situatie goed uit te leggen, doen zij dit voor hen. Ook wij zijn voor deze avond uitgenodigd. Bijzonder en warm om te zien hoeveel mensen naar deze voorlichtingsbijeenkomst komen. Dit toont grote betrokkenheid richting ‘onze buurman’. Wij krijgen die avond te horen wat het leven betekent als je nierfalen hebt. Ook horen wij diverse behandelmethodes. Wat mij vooral bij blijft van deze avond is dat doneren bij leven, nog voordat de nierpatiënt het stadium van dialyseren heeft bereikt, de meest ‘optimale’ situatie is. Het geeft de nierpatiënt/ontvanger de meeste kans om nog vele kwalitatieve jaren aan zijn leven toe te kunnen voegen. Wie wil dat nou niet!

We weten het zeker, we worden donor
Daarnaast kwam ik achter meer dingen die ik niet wist. Zoals dat een mens twee nieren heeft en eigenlijk een overcapaciteit bezit. Een deel gebruiken we dus niet eens. We kunnen dus heel goed met 1 nier verder leven zonder daar ook maar iets van te merken. Heftig om dan te bedenken dat er mensen rond lopen met slecht werkende nieren waarbij transplantatie noodzakelijk is omdat ze anders overlijden.

Door deze voorlichtingsbijeenkomst weten mijn vriend en ik het echt zeker en hebben we ons opgegeven als donor. Wij zullen uitgenodigd worden voor een intakegesprek en nader uitleg krijgen over, zoals dat heet: de voorbereidende fase.

Chantal

Chantal is 35 jaar oud en woont samen met Frans. Zij wil haar nier doneren aan haar buurman en heeft zich daarom opgegeven als donor.

Reacties: