Een storm op zijn tijd

De zomervakantie zit erop. Lotte is weer begonnen met school. Twee maanden lang waren er geen lessen, en geen treinen met vertraging. In plaats daarvan ging Lotte regelmatig werken, voor een extra zakcentje. Daarnaast sliep ze veel uit, keek ze Netflixseries van seizoen 1 tot en met 6, en besteedde ze haar tijd aan hangen en luieren. Lotte was dus ook veel thuis, samen met Bram - die zo gewend is aan zijn eigen ritme en rust in huis.

Nooit last

Voor het grootste deel ging dat goed. Lotte startte rustig op. Zij wil 's ochtends niet te veel aan haar hoofd hebben en wordt pas goed wakker na een verfrissende douche. Bram - nooit last van een ochtendhumeur -  liet Lotte vooral met rust. Ik belde vanaf mijn werk vaak even rond het middaguur. Goed geslapen? Zijn er nog plannen? Nog boodschappen nodig?

Erg heet gegeten

Maar de laatste weken van de zomervakantie werd het de hoogste tijd dat we allemaal weer in ons gewone ritme konden terugkeren. Er werd (te veel) opgelet, commentaar geleverd, gezucht en gemopperd. Korte lontjes, olifanten die eerder nog maar muggen waren, soep die ineens wel erg heet werd gegeten. Kortom, tijd voor rust in de tent! Dit is waarschijnlijk herkenbaar voor veel gezinnen, maar Bram heeft zijn rust en ruimte net wat harder nodig.

Frisse tegenzin

Na de zomervakantie ging Lotte weer met frisse tegenzin naar school, ik naar mijn werk - en Bram kon weer  van de lange rustige dagen thuis genieten. Hij hoeft nu alleen maar rekening te houden met de kat. Gewoon wat rommelen wanneer hij wil en kan, zijn rust pakken wanneer hij kan en moet. Zo kabbelen de weken voorbij. Door ons gewone doordeweekse ritme, waarderen we de weekenden met elkaar weer extra.

Enkele botterik

Tussendoor loop ik m’n rondjes met de collectebus, verheugd door de positieve reacties en de vrijgevigheid; en verbaasd over die enkele botterik. Ik verheug me op een mooie herfst, vol warme kleuren aan de bomen, en een storm op zijn tijd - of dat nu binnenshuis of buitenshuis is.

Jolanda

Jolanda heeft een dochter (Lotte) en is getrouwd met Bram, die nierpatiënt is. De komende tijd vertelt Jolanda hoe het is, voor Bram en haar gezin, om te leven met een nierziekte.

Reacties: