‘Lotte heeft nooit geklaagd’

Lotte, onze dochter van 18 jaar, doet het goed op school en woont nog steeds met plezier thuis. Ze volgt een 4-jarige opleiding voor interieuradviseur aan het Hout- en Meubileringscollege. Een opleiding waarin ze zich thuis lijkt te voelen. Maar hoe kijkt zo'n meisje aan tegen een ouder die niet werkt, niet kán werken, en regelmatig op bed ligt wanneer zij thuiskomt van een school- of stagedag?

‘Twee sociale activiteiten op een dag kan niet’
We zijn altijd heel open naar haar geweest, uitgelegd wat de nierziekte van Bram inhoudt, symptomen besproken, en we hebben haar meegenomen in het hele proces van niet werken en keuring van het UWV. Bram heeft moeten leren realiseren wat hij wel en niet meer kan, en vooral ook moeten leren accepteren. Maar ook Lotte heeft hiermee volop te maken gehad. Rekening houden met het plannen van sociale activiteiten; bijvoorbeeld een dagje weg, maar ook nog op verjaardagsvisite? Dat kan niet. Dan moeten we het dagje weg uitstellen. De kerstdagen, normaal vol van familiebezoek, gezelligheid en drukte, worden bij ons strak ingepland met voldoende ruimte voor rust en bijkomen.

‘Soms gaat Bram ervoor en neemt de gevolgen voor lief’
En nooit heeft ze geklaagd of een verwijt geuit. Natuurlijk is het soms balen wanneer iets moet worden afgezegd of uitgesteld, maar ze snapt het wel en accepteert het ook. Ze wijst Bram er regelmatig op dat hij rekening moet houden met zijn lichaam en energie, nog net niet met een geheven vermanend vingertje. Nog net niet met zo'n alles-beter-weten-toontje waar 18-jarigen soms patent op lijken te hebben, gelukkig. Want Bram gaat soms bewust zijn grenzen over. Zijn grenzen van belastbaarheid. Omdat hij iets heel graag wil, zoals een dagje uit, of een concert waar al maanden kaartjes voor in huis lagen. Op zo'n moment gáát hij er ook voor, loopt door, en neemt de gevolgen voor lief. En die gevolgen zijn er altijd: vocht vasthouden, een pijnlijk lijf, en vooral een aantal dagen bijkomen. Bijkomen van het plezier wat hij heeft beleefd. Een kleine prijs om te betalen, uitgesmeerd over een aantal dagen, Bram heeft het er graag voor over, en Lotte snapt dat. Samen genieten van die momenten.

Jolanda

Jolanda schrijft voor de Nierstichting over haar leven en dat van haar man Bram, die nierpatiënt is. In haar blogs vertelt ze open over de dagelijkse strijd. Maar deelt ook de mooie momenten.

Reacties: