'Mijn meisje weet nog van niets'

Onze buurman heeft twee potentiële donoren. Zijn vrouw en ik. Om te kunnen bepalen wie de donor wordt, moeten de onderzoekers bekijken welk bloed van ons het beste samengaat met het bloed van de nierpatiënt. Ik zit nu in de fase van afwachten.

Versneld geregeld

Het Maasstad ziekenuis gaat onder andere onderzoeken of de witte bloedlichaampjes goed samen gaan en willen vermenigvuldigen. Het bloed dat het beste past bij de nierpatiënt, zal de meeste kans hebben op een geslaagde operatie. Het ziekenhuis heeft voor ons dit onderzoek versneld geregeld. Het kan net nog één dag voor onze zomervakantie. We gaan met zijn allen, ons gezin, de buurman en zijn vrouw, naar het Maasstad ziekenhuis. Na afloop van het bloedprikken, drinken we nog even gezellig een kop koffie met elkaar. Thuis ligt er al een uitnodiging te wachten voor een afspraak in het ziekenhuis voor de uitslag. Spannend! Dat is op 26 augustus, erg snel en op de verjaardag van mijn vriend. Mooie dag!

Zij weet nog van niets

Voor nu is het loslaten en wachten op wat er komen gaat. Misschien is het goed dat wij eerst nog even met ons eigen gezin op vakantie gaan. Ik ben namelijk ook moeder, van een 7-jarig meisje. En mijn meisje weet nog van niets.

Op welk moment vertel je je dochter over je eventuele nierdonatie? Ik had haar meegenomen naar het bloedprikken. Ik vond het een mooi moment om haar met dit onderwerp kennis te laten maken. Voor nu weet ze alleen dat onze buurman ziek is. En dat mijn ‘bloed’ hem misschien beter kan maken. Wanneer die uitslag er is, gaan we haar vertellen over de donatie. Mijn dochter wil later zuster worden. Dus dit 'uitstapje' vond zij gezellig en interessant. Zij kijkt uit naar de volgende afspraak, waarbij de dokter ons gaat vertellen wie het beste bloed heeft. En wij ook.

Chantal

Chantal is 35 jaar oud en woont samen met Frans. Zij wil haar nier doneren aan haar buurman en heeft zich daarom opgegeven als donor.

Reacties: