FAQ

FAQ Hoeveel zout zit er in...

Hoeveel zout zit er in...

Boterham

0,4 g per snee. Brood is een basisvoedingsmiddel en een belangrijke bron van zout in het dagelijkse voedingspatroon. Sinds januari 2013 is het zoutgehalte in brood verlaagd. Dit komt neer op een verlaging van 0,5 gram zout naar 0,4 gram zout per snee brood.

Croissant

0,5 g /stuk. Wanneer je hier ook nog ham (0,5 g/plak) of kaas (0,4 g/plak) op doet, loopt de hoeveel zout al snel op. Ook saucijzenbroodjes (1,3 g/stuk) en andere hartige broodjes, zoals worstenbroodjes, bevatten erg veel zout.
 

Kaas

0,4 g per plak. Zowel jonge als oude kaas bevat veel zout. Denk hierbij ook aan kaas die je als borrelhap gebruikt. Er zijn verschillende kaassoorten verkrijgbaar die minder zout bevatten (meestal 0,3 gram/plak).
 

Salami

0,5 g per plak. Gezouten vleeswaren zoals salami, rookvlees, ham en bacon bevatten naar verhouding veel zout. Kipfilet, kalkoenfilet en rosbief bevatten minder zout. De salami staat ook voor de hoeveelheid zout in borrelhapjes en snacks.
 

Melk

0,2 g per glas. Zuivel bevat van nature natrium. Wanneer iemand veel zuivel gebruikt kan de hoeveelheid zout oplopen.
 

Lunch

2,2 g per lunch. Staat voor een gemiddelde lunch bestaande uit drie sneetjes brood met twee plakken (gewone) kaas, één maal zoet beleg en een glas melk.
 

Soep

2,1 g per kop. Soep staat voor alle soorten soep, zowel soep uit blik, zak, poedervorm als  maaltijdsoep. Wanneer je dit als maaltijdsoep gebruikt, krijg je al snel meer zout binnen omdat je dan vaak meer dan één kop gebruikt. Wanneer je zelf soep maakt kun je minder zout gebruiken, wanneer je hier kruiden aan toevoegt. Gebruikt de Kruidenwijzer voor ideeën. Maaltijdsoep kun je bereiden met gedroogde peulvruchten of bruine bonen uit glas zonder toegevoegd zout.
 

Boerenkool met worst

5,0 g per portie. Kant-en-klare maaltijden bevatten erg veel zout, zowel de verse maaltijden als de diepvriesmaaltijden. Let op: het zoutgehalte per maaltijd en per merk kan verschillen. Kijk dus goed op de verpakking. Wanneer je aan tafel nog extra saus, ketjap of sambal toevoegt loopt de hoeveelheid zout snel op.
 

Hamburger

2,0 g per stuk. Hamburger staat symbool voor bewerkte vlees-, kip- en visproducten. Deze zijn gekruid, gemarineerd en/of gepaneerd en bevatten veel zout. Ook vleesvervangers, zoals vegetarische burgers, balletjes en schijven bevatten veel zout. Per soort en merk zijn er verschillen: de verpakkingen raadplegen loont.

Biefstuk

0,1 g per stuk. Onbewerkte vlees-, gevogelte- en visproducten bevatten minder zout. Aangegeven is alleen de hoeveelheid zout die van nature voorkomt in biefstuk.
 

Rookworst

2,2 g per portie. Hierbij is uitgegaan van een portie van 100 gram. Rookworst is te koop in verpakkingen van verschillend gewicht, let dus goed op hoeveel je hiervan eet. Denk bij deze hoeveelheid ook aan rookworst als snack of tussendoortje. Rookworst staat ook voor worst uit blik of glas, zoals knakworsten en Frankfurters.
 

Groente uit blik

1,3 g per portie. Groente staat symbool voor groente uit blik en glas en voor bewerkte (diepvries)groente. Er zijn ook groenten uit blik en glas te koop met minder zout of zonder toegevoegd zout (HAK heeft dit in het assortiment). Verse groenten bevatten nauwelijks zout. Gebruik de Kruidenwijzer voor het smakelijk maken van de groente.
 

Pizza

6,0 g per pizza. Het zoutgehalte van pizza’s verschilt enorm. Het is afhankelijk van soort en hoeveelheid beleg, maar ook per merk zijn er verschillen. Feit is dat alle pizza’s veel zout bevatten. Denk daarbij ook aan snacks als pizzabroodjes en pizzarondjes. Wanneer je zelf pizza maakt, kun je de pizza op smaak brengen met de suggesties van de Kruidenwijzer.
 

Pastasaus

3,1 g per portie. Hierbij is uitgegaan van een portie van 200 gram. Kant-en-klare tomatensaus is een belangrijke bron van zout. Het zoutgehalte kan per merk verschillen. Maar je kunt ook zelf pastasaus maken. Voor een tomatensaus kun je bijvoorbeeld tomatenpuree zonder toegevoegd zout (van Delmonte) gebruiken.
 

Ketjap

2,1 g per lepel. Ketjap is een belangrijke zoutbron. Het wordt vaak extra toegevoegd aan kant-en-klare rijst- en bamimaaltijden. Ook MAGGI aroma en sambal worden vaak aan tafelgerechten toegevoegd en bevatten veel zout.

Ketchup

0,6 g per portie. Rode sauzen worden vaak als gezonde keuze beschouwd, omdat ze geen vet bevatten. Ze bevatten echter veel zout. Denk hierbij ook aan andere tafelsauzen (zoals cocktail- of knoflooksaus). Ook andere sauzen uit pakjes, zoals kaassaus, groentesaus en gedroogde kruidenmixen of kruidenpasta’s bevatten veel zout. Bijvoorbeeld jus (0,7 g per portie, zoutgehalte van 2 sauslepels jus, gemaakt op basis van juspoeder).
 

Bouillon

5,6 g per tablet. Is de hoeveelheid zout van één tablet, nodig voor de bereiding van 500 ml bouillon. Bouillon wordt vaak gebruikt bij de bereiding van de warme maaltijd in plaats van zout en als basis voor soep.

Olijven

1,1 g per portie. Hierbij is uitgegaan van een portie van tien olijven. Het zoutgehalte van gevulde olijven ligt hoger. Je kunt hierbij ook denken aan andere tapasgerechtjes, zoals gevulde pepertjes.

Frikandel

1,8 g per portie. Frikandel staat ook symbool voor andere (gefrituurde) snacks, zoals kroket, maar ook gebakken vis (kibbeling). Het zoutgehalte tussen de snacks varieert, maar is in alle gevallen hoog. Deze snacks worden ook vaak met saus gegeten, dus loopt het zoutgehalte snel op.
 

Gerookte zalm

3,3 g per portie. Bij het roken van vis wordt zout toegevoegd. Het betreft hier een portie van 100 gram. Zalm wordt vaak gebruikt als beleg op (stok)brood, maar ook in maaltijdsalades of bij pasta.

Haring

2,1 g per stuk. Dat kan zowel zoute als zure haring zijn. Bij de bereiding wordt zout toegevoegd.

Feta

1,0 g per portie. Hierbij is uitgegaan van een portie van 30 gram.

Koek

0,3 g per stuk. Koek en gebak bevatten zout. Hiervan zijn mensen zich vaak niet bewust. Het zoutgehalte kan oplopen als je veel koek eet. Ook het zoutgehalte in candybars is hoog: dit kan oplopen tot 0,3 gram per stuk.