'Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe belangrijk het is dat er een oplossing komt'

Toen Renates dochter een nierziekte bleek te hebben, aarzelden zij en haar familie geen moment. Ze gingen collecteren voor de Nierstichting. Inmiddels is Renate twee jaar collectecoördinator.

“Mijn dochter, nu 17, heeft in 2013 een niertransplantatie gehad. Als verpleegkundige wist ik al van het bestaan van de Nierstichting, maar door de ziekte van mijn dochter besloot ik mij actief in te zetten. Het is zó belangrijk dat er geld komt voor de ontwikkeling van praktische, levensverbeterende niervervangende therapie en voor onderzoek naar genezing van nierziekten. Maar ook voor voorlichting, om nierziekten te voorkomen. Als ik hieraan bij kan dragen...”

Samen
“Met mijn man heb ik me aangemeld als collectant. We zijn samen een wijk gaan lopen. Twee jaar geleden werd ik gevraagd om coördinator te worden en ik zei meteen ja. Mijn gemeente is in tien wijken verdeeld en iedere wijk heeft een wijkcoördinator. Ik begeleid alle wijkcoördinatoren en regel de collecte. Denk aan de bussen, eventuele attenties en tellijsten. En ik ben aanspreekpunt, ook als het een keer niet lekker loopt.”
“Als er een collectant uitvalt, zorg ik er met mijn familie of vrienden voor dat we die straten toch kunnen lopen. Het zou zo zonde zijn als die niet aan de beurt komen! Vorig jaar ben ik met mijn dochter en haar vriendinnetje op pad geweest. We belden om en om aan. Maar ik ga ook met mijn man of vader. Tijdens de collecteweek zetten wij ons als gezin meer dan extra in voor de Nierstichting.”

Motiveren
“Ik begin altijd op tijd met voorbereiden. Alle wijkcoördinatoren nodig ik bij mij thuis uit en zorg ervoor dat alles voor ze klaarstaat. We drinken dan ook altijd een kop koffie, want het gaat mij ook om het persoonlijke contact. Je doet het immers met elkaar. Ik hoop dat ik mijn enthousiasme en positiviteit aan de andere vrijwilligers door kan geven. Ze motiveren om keer op keer meer geld voor de Nierstichting op te halen, dat is ieder jaar weer de uitdaging.” Lachend: “En ik adviseer ze ook om na het coördineren of collecteren iets lekkers te nemen. Ze hebben het toch maar mooi gedaan.”
“Ik denk dat ik dit, zolang ik kan, blijf doen en hoop dat we als gezin aan de collecte kunnen blijven bijdragen.”

Wil jij net als Renate bijdragen aan de collecte als coördinator? Meld je dan nu aan.

Je ziet 2 mensen met een collectebus