'Coördinator zijn geeft veel voldoening. Ik gun nierpatiënten écht een beter leven'

'Het vrijwilligerswerk vergroot mijn wereld en het past bij mij om te willen bijdragen aan de samenleving. Als vijftiger zet ik me graag in voor mensen die minder geluk hebben dan ik, maar wel midden in het leven staan. Als ik minder ga werken of met pensioen ga, wil ik graag onbetaalde activiteiten blijven doen.'

Voor Rob Leliveld, collectecoördinator in Haarlem, kwam de Nierstichting op een goed moment op zijn pad: “Ik ben me ervan bewust dat ik bevoorrecht ben: ik ben gezond, heb een goede opleiding en woon op een fijne plek. Ik gun anderen dat zij ook een goed bestaan kunnen opbouwen. Er zijn verschillende goede doelen die daaraan bijdragen, maar ik koos voor de Nierstichting.”

Concreet bijdragen
“Nieuwe technologie inspireert mij en de Nierstichting investeert daarin. De ontwikkeling van de draagbare kunstnier is daar een mooi voorbeeld van. De draagbare kunstnier gaat het dagelijks leven van mensen met een nierziekte daadwerkelijk veranderen. Door me daarvoor in te zetten kan ik heel concreet bijdragen aan hun welzijn. Nierpatiënten hebben het zwaar en zijn in grote mate afhankelijk van anderen. Ik gun hen echt een beter leven.”

Maatwerk
“Als collectecoördinator waarschuw ik de wijkcoördinatoren tijdig dat de collecte er weer aan komt, zodat ze ervan weten voordat ze bijvoorbeeld op vakantie gaan. Ze zijn heel divers en ik probeer maatwerk te leveren. Dat lukt als je de mensen wat beter leert kennen. Zo geef ik een 70-plusser in mijn team geprinte lijsten, zodat ze vlot aan de slag kan en niet achter de computer hoeft. Coördinatoren met jonge gezinnen hebben wat meer praktische flexibiliteit nodig, bijvoorbeeld bij het afleveren van de collectebussen.”

“Het prettige is dat dit vrijwilligerswerk flexibel is in te plannen. En het brengt me op andere plekken in mijn wijk, ik ontmoet andere mensen en het geeft mij een bredere kijk op de maatschappij.”

Wil jij net als Rob bijdragen aan de collecte als coördinator? Meld je dan nu aan.

Je ziet Rob Leliveld met een collectebus