Belastingvrij schenken

Wil je méér verschil maken voor nierpatiënten, ook in de toekomst? Kies dan voor een belastingvrije schenking. De Nierstichting ontvangt geen geld van de overheid. Mede dankzij belastingvrije schenkingen kan de Nierstichting ook in de toekomst alles op alles zetten voor mensen met een nierziekte. Bijvoorbeeld langlopend wetenschappelijk onderzoek financieren en de draagbare kunstnier ontwikkelen.

Hoe werkt het?

Je gaat met de Nierstichting een simpele overeenkomst aan. Gedurende (minimaal) vijf jaar geef je hetzelfde bedrag. Een extra voordeel is het belastingvoordeel. Dat is voor jou. Of, als je wilt, voor de Nierstichting. Afhankelijk van je inkomen ontvang je maximaal 52% van de periodieke gift terug.

Let op: je periodieke gift komt in aanmerking als aftrekpost vanaf de datum waarop de eerste termijn wordt voldaan. Aftrek kan alleen worden genoten als de betaalde bedragen en betalingstermijnen overeenkomen met de overeenkomst.

Voorwaarden fiscale regeling

De fiscale regeling voor belastingvrij schenken geldt als je 5 jaar (of langer) jaarlijks een vast bedrag schenkt aan de Nierstichting. Er geldt geen minimum- of maximumbedrag. Een voorwaarde is wel dat er een schriftelijke overeenkomst wordt gesloten met de Nierstichting, met daarin alle voorwaarden. Download de Overeenkomst en vul hem in. Stuur de ingevulde Overeenkomst belastingvrij schenken op. De Nierstichting stuurt de overeenkomst retour. Een notariële akte is niet nodig om gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen.

Groot belang: belastingvrij schenken

• Langlopend wetenschappelijk onderzoek en meerjarige projecten kunnen mede dankzij belastingvrij schenken plaatsvinden.
  • Een bezoek aan de notaris is niet nodig!

Door gebruik te maken van de fiscale regeling maak je méér verschil. Stel dat je jaarlijks netto 100 euro wilt schenken met een overeenkomst periodiek schenken. Bij een belastingtarief van 40,4% doneer je dan jaarlijks bruto 168 euro ten bate van nierpatiënten. Via de belastingaangifte krijg je 68 euro terug. Bij een belastingtarief van 52% doneer je zelfs 208 euro, en ontvang je 108 euro terug via de belastingaangifte.

Vragen over belastingvrij schenken?

Vul het contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op. Liever zelf bellen? Bel Cyrille Stierhout op 035 697 8053 of Henny Slootbeek op 035 697 8068.

Naar formulier