Tv-programma De Nalatenschap

In het tv-programma De Nalatenschap wordt elke aflevering de afwikkeling van een nalatenschap gevolgd. Daarbij ontvouwt zich het leven dat de overledene heeft geleefd. Ook is er aandacht voor het goede doel dat in de nalatenschap is opgenomen.

De laatste aflevering van de Nalatenschap vertelde het verhaal van de 80-jarige Bep Knol. Haar hele leven hield zij zich dapper staande ondanks de tegenslagen die zij tegenkwam. Na het plotselinge overlijden van Jan, haar grote liefde, stortte Beps wereld in. Het verlies van Jan kwam hard aan.

Nierpatiënt

Bep was nierpatiënt en moest elf jaar lang, drie keer per week, dialyseren. Het dialyseren was zwaar. Op de dialyseafdeling had ze een bijzondere band met verpleger Joël. Hij wist haar vertrouwen te winnen en in de loop der tijd bouwden zij een bijzondere band op. Achterbuurvrouw Christine was haar ook dierbaar en stond altijd voor Bep klaar. Via een doorgang in de tuin kon ze bij Bep naar binnen en hield een oogje in het zeil.

Als nierpatiënt wilde Bep iets betekenen voor andere nierpatiënten. Door haar nalatenschap te schenken aan de Nierstichting maakt zij verschil voor het leven van nierpatiënten. Hiermee draagt zij bij aan de ontwikkeling van de draagbare kunstnier en aan onderzoek naar de genezing van nierziekten.

Over De Nalatenschap

Voor veel mensen is het een grote stap om bij de notaris hun nalatenschap vast te leggen. Toch hebben steeds meer mensen de wens na hun dood iets te betekenen voor een ander, door geld of bezittingen na te laten aan een goed doel.

In De Nalatenschap gaan we op zoek naar de persoonlijke verhalen die schuil gaan achter het huis én de inboedel. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het goede doel dat in de nalatenschap is opgenomen. De reeks bestaat in 2017 uit vier afleveringen die wekelijks worden uitgezonden.

In elke aflevering staat een van de volgende goede doelen centraal: de Dierenbescherming, de Nierstichting, het Leger des Heils en KNGF Geleidehonden.

Uitzending 2016

Hetty Meijer stierf donderdag 12 mei 2016 op 94-jarige leeftijd. Een bijzonder mens met de nobele wens dat na haar dood de Nierstichting haar erfenis zou ontvangen.

Hetty Meijer was erg op zichzelf en hield al het onbekende zo ver mogelijk op afstand. Met zus Corry heeft ze een hechte band. Hetty woont sinds 1967 met Corry samen in een appartement in Groningen. De zussen blijven vrijgezel en leven een teruggetrokken bestaan. Drie keer per jaar vieren ze vakantie in Twente. Hetty en Corry zitten daar altijd aan dezelfde tafel en slapen op dezelfde hotelkamer. Hoteleigenaar Jan Meijerink weet het zich nog goed te herinneren: "Je kon ze er niet op betrappen dat de een beneden was, en de ander op de kamer. Ze waren met elkaar vervlochten."

Maar in 2009 komt Corry te overlijden en gaat haar eigen gezondheid achteruit. Zal Hetty hulp accepteren van de buren, Bouko, Carin en Suzanne, en hen toelaten in haar leven? Kijk deze aflevering van De Nalatenschap terug

Uitzending 2015

In een aflevering uit 2015 stond Martha Gaikema centraal. Zij was nierpatiënt en moest vaak met de taxi op en neer naar het ziekenhuis voor dialyse. Hoewel dat slopend was en haar leven beperkte, bracht dialyse haar ook lichtpuntjes. Zo had ze tijdens dialyse contact met andere patiënten en zag ze dan die ene speciale taxichauffeur waarop ze smoorverliefd was.

Martha is geboren en overleden in haar huis in Drachten, waar zij samenwoonde met haar moeder. Zij waren niet enkel moeder en dochter, maar ook beste vriendinnen die alles samen deden. Presentator Oscar Balkenende en Hilde de Rooij van de Nierstichting gaan op zoek naar wie Martha Gaikema was, en bezoeken haar woning - waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Kijk deze aflevering van De Nalatenschap terug