< Terug naar Nierstichting.nl
Leven gaat voor 2014 - verkort jaarverslag

Samen met anderen

2014 was een succesvol jaar. We realiseerden dankzij u een opbrengst die niet eerder
zo hoog was. Hiermee leverden we opnieuw een grote bijdrage aan een beter leven voor
nierpatiënten en het voorkomen van nierziekten. En dat is onverminderd hard nodig.
Het lukt alleen samen met u en de vele anderen die ons steunen!

Kortere wachtlijst

Met steun van donateurs vervolgde de Nierstichting de lobby voor een ander donorregistratiesysteem en de voorlichting aan en (online) begeleiding van patiënten en potentiële donoren. Structurele financiering voor landelijke invoering van groepsvoorlichting bij patiënten thuis 'Nierteam aan huis', Erasmus MC is nog niet gerealiseerd. Deze lobby zetten we door.
Nierziekte genezen

Nierziekten genezen

Nierschade herstellen kan nu niet, maar spectaculaire wetenschappelijke vooruitgang maakt de droom om op termijn nierziekten te genezen of nieuwe nieren te kweken steeds realistischer. In 2014 kende de Nierstichting subsidie toe aan twee onderzoeks-projecten. Ook in 2015 geven we stamcelonderzoek meer vaart en brengen de beste
wetenschappers bij elkaar.

Draagbare kunstnier

In 2014 bracht de Nierstichting de draagbare kunstnier opnieuw flinke stappen vooruit en startte met de bouw van een eerste, werkende laboratoriumversie van de draagbare kunstnier. De draagbare kunstnier is kleiner en lichter dan de huidige hemodialyseapparatuur en geeft dialysepatiënten zoals Willem (15) meer energie en bewegingsvrijheid.
Kortere wachtlijst
Meer grip op zout

Medicatieveiligheid

Medicijnen kunnen hun werk alleen veilig doen als de nieren ook goed functioneren. Dat is dankzij de Nierstichting breder bekend gemaakt, ook bij mensen met diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Dit gebeurde via een campagne, voorlichting en de check Nier&Medicijn.

Coach4Life

In 2014 introduceerde de Nierstichting de leefstijl-app Coach4Life. De app ondersteunt nierpatiënten om gezond te leven, verergering van nierschade zo mogelijk te remmen en de regie in eigen hand te houden. Gebruiker Irene Mulder: "De app stimuleert echt: ik ontspan vaker, beweeg meer en neem op tijd mijn medicijnen."
Betere niergids
Financiele resultaten
Zie voor meer details het volledige jaarverslag:
Samen met anderen. Jaarverslag Nierstichting 2014
Vraag