Verkort Jaarverslag 2016
Terug naar Nierstichting.nl
Leven gaat voor 2016 - verkort jaarverslag

Samen succesvol

2016 was succesvol. We vertelden aangrijpende verhalen, zoals dat van nierpatiëntje Mike (4). We benaderden met succes zorgverzekeraars voor steun aan de draagbare kunstnier. Via RegMedXB zetten we genezing van nierziekten op de agenda. En we vertelden de ongezouten waarheid – bijna iedereen eet te zout! Dankzij onze lobby kan 'Nierteam aan huis' uitbreiden, en kan er een betere donorwet komen. Dit alles dankzij u. Bedankt!

Nierziekten genezen

De Nierstichting speelde in 2016 een belangrijke rol bij de opzet van RegMedXB. Dit samenwerkingsverband stimuleert baanbrekend onderzoek in de regeneratieve geneeskunde en bundelt de krachten van wetenschappers, gezondheidsfondsen, bedrijven en overheden. En we verstrekten subsidie voor onderzoek naar een nier gekweekt uit lichaamseigen cellen.
Nierziekten genezen
Draagbare kunstnier

Dialyse maakt je wereld klein. Daarom werkten we in 2016 verder aan de draagbare kunstnier, en betrokken we drie grote zorgverzekeraars bij deze innovatie. En we deden gebruikersonderzoek samen met dialysepatiënten. Zo kunnen we de draagbare kunstnier aansluiten op hun behoeftes, en zorgconcepten ontwikkelen voor thuishemodialyse.

Nierschade voorkomen

Bijna iedereen eet te zout. Gemiddeld een kilo per jaar te veel. Dat is de ongezouten waarheid. En slecht voor je nieren. Die campagneboodschap kwam aan in 2016. Zoutmeter.com, een tool die laat zien hoeveel zout je eet, werd 335.000 keer geraadpleegd. We verzonden op aanvraag 17.500 keer zoutarme recepten en bijna 30.000 folders, Kruidenwijzers en Zoutboeken.
Nierschade voorkome
Kortere wachtlijst

Als meer mensen bij leven een nier doneren, wordt de wachtlijst korter. Daarom lanceerden we in 2016 nierdonatiebijleven.nl, met ervaringsverhalen en informatie over nierdonatie. Mede dankzij onze lobby stemde de Tweede Kamer vóór het Actief Donor Registratiesysteem. Ook kon met onze hulp het voorlichtingsproject 'Nierteam aan huis' starten in vier regio's.

Onderzoek & hulp

'Ik hoop dat mijn kinderen nooit hoeven te horen dat hun arts niets voor ze kan doen,' vertelde Marjon, die erfelijke cystenieren heeft. Wij verlengden in 2016 onderzoek van DIPAK naar een medicijn dat cystegroei remt. Ook werkten we nog intensiever samen met NVN, en startten we samen de ontwikkeling van een patiëntenplatform.
Onderzoek & hulp

Financiële resultaten & jaarverslag

Financiele resultaten Financiele resultaten
Zie voor meer details het volledige jaarverslag:
Samen succesvol. Jaarverslag Nierstichting 2016 (pdf)