Studie en werk

Werken of studeren is belangrijk als je te maken hebt met chronische nierschade of nierfalen. Loop je ergens tegenaan tijdens je studie of in je werk? Maak dan gebruik van je rechten en bestaande regelingen.

Praktische en zakelijke tips

Naast de lichamelijke en mentale kanten van een nierziekte, krijg je ook te maken met praktische en zakelijke aspecten. Welke zorg krijg je vergoed? Hoe kun je ervoor zorgen dat je kunt blijven werken, en wat moet je doen als dat niet meer lukt? Wat moet je wel of niet vertellen bij een sollicitatie?

Laat geen geld liggen

Als nierpatiënt heb je veel extra kosten. Denk aan (speciaal) vervoer naar het ziekenhuis, extra kosten vanwege je dieet en uitgaven voor woningaanpassingen. Niet alles wordt vergoed, maar je kunt een deel van je kosten terugkrijgen via de belasting. Doe dus je aangifte inkomstenbelasting: dit kan je honderden euro’s belastingteruggave opleveren.

De folder Laat geen geld liggen vertelt je alles over zorgkosten en bevat tips voor het invullen van je aangifte. Plus informatie over organisaties die je kunnen helpen bij je belastingaangifte.

Financiële steun

Voor mensen met een laag inkomen zijn extra uitgaven voor bijvoorbeeld (om)scholing een groot probleem. Onder voorwaarden en in samenwerking met Maatschappelijk Werk biedt de Nierstichting financiële steun, als andere landelijke en gemeentelijke regelingen hierin tekortschieten. Bel voor meer informatie en een aanvraagformulier voor financiële steun met 035 697 8000 of stuur een e-mail naar sociaalbeleid@nierstichting.nl.

Download ook de folder Informatie over financiële steun aan nierpatiënten voor meer informatie.

Studie en werk

Wil je graag studeren of werken, maar twijfel je aan de mogelijkheden? Ga praten met de maatschappelijk werkers van het ziekenhuis of met je dialysecentrum. Zij helpen je bij het vinden van de juiste opleiding. Of met het vinden van alternatieven als het je bijvoorbeeld niet lukt om klassikale lessen te volgen of als je opleiding veel lichamelijke inspanning vergt. Zo kan je bij schriftelijke cursussen of een studie aan de Open Universiteit, je eigen tijd indelen en rekening houden met dialyse. En beeldcontact maakt het mogelijk om aanwezig te zijn bij colleges of vergaderingen.

Hoe om te gaan met de gevolgen van nierschade?

Bekijk het dossier op Nieren.nl over het leven met nierschade en de aanpassingen die nodig zijn, voor jezelf en je omgeving.

Bekijk het dossier