Direct naar inhoud

Leven met een nierziekte

De draagbare kunstnier

Wat is de draagbare kunstnier

De draagbare kunstnier die de Nierstichting ontwikkelt, is een compact hemodialyseapparaat. Het biedt een alternatief voor het huidige, grote hemodialyseapparaat dat vooral geschikt is voor gebruik in een ziekenhuis of dialysecentrum. De draagbare kunstnier wordt kleiner en lichter in gewicht. En daarmee makkelijk mee te nemen, zodat je er ook thuis of elders mee kunt dialyseren.

Voordelen draagbare kunstnier

De draagbare kunstnier wordt kleiner en lichter, en daardoor makkelijk mee te nemen. Daardoor kun je er straks zelfstandig én buiten het ziekenhuis of dialysecentrum mee dialyseren. Thuis (of ergens anders) dialyseren maakt het mogelijk om vaker en langzamer te dialyseren. De draagbare kunstnier maakt dat ook bereikbaar voor een grotere groep hemodialysepatiënten. Thuis dialyseren met de huidige hemodialyseapparatuur kent nu nog veel drempels, zoals aanpassingen in huis. Een deel daarvan neemt de draagbare kunstnier weg.

Ontwikkeling in stappen

We werken nu aan de eerste versie van de draagbare kunstnier. In de toekomst zal de draagbare kunstnier verder worden ontwikkeld; nog kleiner, minder vloeistoffen en een nog betere zuivering van de afvalstoffen. Voor deze volgende versie(s) vinden nu al verkennende onderzoeken plaats.

Waar staan we nu

De  Nierstichting nam in 2008 het initiatief voor de ontwikkeling van de draagbare kunstnier. De eerste laboratoriumversie is inmiddels gereed. Eind 2017 verwachten we het eerste prototype, dat geschikt is voor klinische tests door een kleine groep patiënten.

Duurzaam ontwikkelen

De Nierstichting heeft voor de ontwikkeling en realisatie van de draagbare kunstnier een onderneming opgericht. Daardoor kunnen we de productinnovaties beschermen met patenten, zodat de draagbare kunstnier beschikbaar komt en blijft voor dialysepatiënten.

Veel gestelde vragen

Kan ik me als patiënt aanmelden voor het testen van de draagbare kunstnier? Welke partijen zijn betrokken? Hoe sluit je de draagbare kunstnier aan op de ader? Op deze en andere vragen geven we zo helder mogelijk antwoord.

Nierstichting - Nalatenschap

Ik ga akkoord