Direct naar inhoud

Leven met een nierziekte

De draagbare kunstnier

Wat is de draagbare kunstnier

De draagbare kunstnier die de Nierstichting ontwikkelt, is een compact hemodialyseapparaat. Het biedt een alternatief voor het huidige, grote hemodialyseapparaat dat vooral geschikt is voor gebruik in een ziekenhuis of dialysecentrum. De draagbare kunstnier wordt kleiner en lichter in gewicht. En daarmee makkelijk mee te nemen, zodat je er ook thuis of elders mee kunt dialyseren.

Patiënt centraal

De impact van dialyse op het dagelijks leven is de laatste 70 jaar nauwelijks veranderd. Daarom besloot de Nierstichting in 2008 om innovatie te stimuleren, en te starten met de ontwikkeling van een compacte kunstnier die nierpatiënten hun leven teruggeeft. Dat doen we niet alleen, maar samen: met patiënten en vrijwilligers, dankzij donateurs, onderzoekers en zorgprofessionals. Uit onderzoek onder patiënten bleek bijvoorbeeld dat het niet wenselijk was om een apparaat te maken dat op het lichaam zou worden gedragen.

Wanneer is hij er?

We zouden graag een concrete datum noemen waarop de draagbare kunstnier beschikbaar is. Maar de ontwikkeling vereist zeer innovatieve technologische verbeteringen en wetenschappelijke doorbraken. Dat proces kost tijd en kent uitdagingen.

Waar staan we nu

We werken hard aan het prototype van de draagbare kunstnier. Dit is, zoals het ernaar uit ziet, eind 2018 gereed. Dan starten klinische onderzoeken met een kleine groep patiënten. Als die slagen, duurt het nog enkele jaren voordat de draagbare kunstnier wordt toegelaten op de markt, afhankelijk van de uitdagingen die we tegenkomen.

Duurzaam ontwikkelen

De Nierstichting heeft voor de ontwikkeling van de draagbare kunstnier een onderneming opgericht. Daardoor kunnen we de innovaties beschermen met patenten, zodat de draagbare kunstnier beschikbaar komt en blijft voor dialysepatiënten.

Veel gestelde vragen

Kan ik me als patiënt aanmelden voor het testen van de draagbare kunstnier? Welke partijen zijn betrokken? Hoe sluit je de draagbare kunstnier aan op de ader? Op deze en andere vragen geven we zo helder mogelijk antwoord.