Direct naar inhoud

Leven met een nierziekte

Medicijnen, dieet en gezond leven

Nierschade herstellen kan (nog) niet. Verergering remmen gelukkig wel. Zo verlaag je de kans op nierfalen en hart- en vaatziekten.

Chronische nierschade is onherstelbaar, ongeacht de oorzaak. Helaas ontdek je nierschade vaak pas als de nieren nog maar 30% of minder werken. Dat komt doordat je dan pas klachten krijgt. Vroege opsporing is belangrijk, omdat je verergering kunt proberen tegen te gaan: met gezond leven, minder zout eten, medicijnen en (als je arts dat voorschrijft) een specifiek dieet.

Ernstige chronische nierschade (ook wel: nierinsufficiëntie) kan leiden tot nierfalen, in een paar maanden tijd of pas na tientallen jaren. Dan is transplantatie of dialyse nodig om in leven te blijven. Nierschade verhoogt ook de bloeddruk én het risico op hart- en vaatziekten. Iemand van 55 jaar met ernstige chronische nierschade sterft hierdoor gemiddeld ruim 12 jaar eerder dan een gezonde leeftijdsgenoot.

Gezond leven kan verergering nierschade afremmen

Gezond leven is belangrijk voor iedereen, maar voor nierpatiënten in het bijzonder. Gezond leven kan de verergering van nierschade helpen afremmen, waardoor je risico op nierfalen en hart- en vaatziekten vermindert. Eet daarom gezond en minder zout, beweeg voldoende, rook niet en matig met alcohol.

• Gebruik onze Zout hulpmiddelen om thuis makkelijk, smakelijk én minder zout te eten.
  • Vraag bij je zorgverlener naar Leven met Chronische Nierschade, Handboek voor preventie en zelfzorg. Dit boek, dat de Nierstichting gratis beschikbaar stelt, bevat veel informatie over chronische nierschade en wat je zelf kunt doen om verergering te voorkomen en nierfalen uit te stellen.

Wist je dat…

Een nierziekte zet je leven op z'n kop. Kijk hoe je daarmee om kunt gaan op Je leven verandert. Hoe verder.

Medicijnen bij nierschade

Medicijnen kunnen helpen nierschade te beperken, doordat ze hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol en klachten verminderen. Of je medicijnen nodig hebt, hangt af van je persoonlijke situatie: of de oorzaak van je nierschade bekend is, en je bijvoorbeeld hoge bloeddruk, diabetes  of een nierziekte hebt. Je arts weet daar meer over.

Dieet helpt tegen klachten nierschade

Bij het verteren van voeding ontstaan afvalstoffen. Als je nieren ernstig beschadigd zijn, hopen die op in je lichaam. Een dieet vermindert dit.

Je arts schrijft een dieet (pas) voor als dat nodig is. Afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de nierschade, kan het gaan om beperking van zout (natrium), eiwit, fosfaat, kalium en/of vocht. Dit helpt tegen specifieke klachten zoals vermoeidheid, misselijkheid en vocht vasthouden. En soms kan een dieet ervoor zorgen dat je nieren minder snel achteruitgaan.

Het dieetboek Eten met plezier, van de Nierstichting en Nierpatiënten Vereniging Nederland, helpt je omgaan met de beperkingen en richtlijnen van een dieet bij ernstige nierschade. Het bevat informatie over voedingsstoffen die belangrijk zijn bij ernstige nierschade, maar ook heerlijke en gevarieerde recepten. Ben je nierpatiënt, dan kan je Eten met plezier gratis aanvragen via je arts.

Als je nieren niet goed meer werken

Deze brochure is een eerste wegwijzer als je de diagnose nierschade hebt gekregen. Je vindt hier informatie over hoe de behandeling van nierschade er uit kan zien en wat een nierziekte betekent voor het dagelijks leven.

Download de brochure