Nierdonatie

De Nierstichting wil dat meer mensen met nierfalen tijdig, liefst voordat dialyse start, een donornier krijgen. Het geeft ze hun leven terug.

Donor, bedankt

We vroegen mensen waarom ze dankbaar zijn voor het ontvangen van een orgaan.

Praat over orgaandonatie

Het is belangrijk dat je familie en vrienden weten hoe jij denkt over orgaandonatie. Zodat je naasten weten wat jouw wens is. Maar hoe ga je zo’n gesprek aan?

Feiten en cijfers

Mensen moeten ruim 2 jaar wachten op een nier van een overleden donor als ze een niertransplantatie nodig hebben. In de tussentijd ben je afhankelijk van dialyse om in leven te blijven.

Illustratie van een patiënt in bed

Nierdonatie na overlijden

Liza registreerde zich als orgaandonor nadat haar zoon ziek werd. 'Daarvoor was ik er niet tegen, maar hield het me niet bezig. Nu weet ik hoe belangrijk het is.'

Je ziet Liza

Nierdonatie bij leven

Ongeveer 500 keer per jaar geeft iemand bij leven een nier aan een nierpatiënt. Vaak aan een familielid of vriend(in). Maar soms ook aan een onbekende.