Nierdonatie na overlijden

Als je je registreert als orgaandonor na je overlijden, red je mogelijk het leven van wel acht mensen.

Zelf kiezen

In Nederland mag je vanaf een leeftijd van 12 jaar zelf kiezen of je orgaandonor wilt worden na je dood. Wat je ook kiest, het is belangrijk om je wens te registreren. Dat kan eenvoudig via het donorregister. De Transplantatiestichting maakte een animatie die laat zien hoe donorregistratie in zijn werk gaat.

Anderen helpen

Als je bereid bent om organen af te staan na je overlijden, help je mensen die op de wachtlijst staan voor een orgaan. In Nederland wachten ruim duizend ernstig zieke mensen op een donororgaan. Bijna driekwart daarvan zijn mensen die wachten op een donornier.

Liza

Liza registreerde zich als orgaandonor toen bleek dat haar zoontje Mike een donornier nodig had.

Eén donor kan acht levens redden

Als je besluit om orgaandonor te worden, en je organen blijken na overlijden geschikt, dan kun je wel acht levens redden. Namelijk met je hart, twee nieren, twee longen, je lever, alvleesklier en dunne darm. Ieder jaar redden een paar honderd orgaandonoren de levens van ongeveer 750 mensen.

Nabestaanden niet belasten

Door te registreren weet je zeker dat er na je dood gebeurt wat jij wilde. En je belast je nabestaanden niet met deze beslissing. Zo'n vier op de tien inwoners in Nederland heeft zijn of haar wens geregistreerd in het donorregister. Daarvan zegt zo'n 60 procent 'ja' tegen orgaandonatie na de dood. Zes op de tien mensen heeft zijn of haar wens dus niet geregistreerd. Als de wens van een overledene niet bekend is, mogen nabestaanden beslissen: in 66 procent van de gevallen zeggen zij dan 'nee'.

Strenge regels

Sommige mensen zijn bang dat een arts geen moeite doet om orgaandonoren te redden. Maar elke arts is verplicht om er alles aan te doen om je leven te redden. En er zijn strenge regels omtrent orgaandonatie. De arts kijkt pas in het donorregister, als iemands overlijden al onvermijdelijk is. En de arts die organen of weefsels krijgt toegewezen en transplanteert, is altijd een andere arts dan degene die in het donorregister kijkt.

In dit filmpje van de Transplantatiestichting vertelt een arts over de medische procedure bij orgaandonatie.