Gezond leven

Heb je diabetes, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten? Dan is gezond leven extra belangrijk voor je. Je weet misschien dat gezond eten, voldoende bewegen, niet roken en zo min mogelijk alcoholgebruik helpen om gezond te blijven. Maar wist je ook dat dit nodig is om nierschade te voorkomen?

Verminder de risico's

Zo'n gezonde leefstijl zorgt niet alleen voor een gezonde bloeddruk en minder risico op overgewicht, diabetes type II en hart- en vaatziekten. Het vermindert ook je kans op nierschade. Net als stoppen met roken. Roken beschadigt de bloedvaten naar en in je nieren, waardoor die minder goed kunnen werken. En zo min mogelijk alcoholgebruik: alcohol heeft een negatief effect op je gezondheid.

Dieet tegen nierschade

Je arts schrijft een dieet (pas) voor als dat nodig is. Afhankelijk van de oorzaak en de ernst van de nierschade, kan het gaan om beperking van zout (natrium), eiwit, fosfaat, kalium en/of vocht. Dit helpt tegen specifieke klachten zoals vermoeidheid, misselijkheid en vocht vasthouden. En soms kan een dieet ervoor zorgen dat je nieren minder snel achteruitgaan.

Het dieetboek Eten met plezier van de Nierstichting en Nierpatiënten Vereniging Nederland, helpt je omgaan met de beperkingen en richtlijnen van een dieet bij ernstige nierschade. Het bevat informatie over voedingsstoffen die belangrijk zijn bij ernstige nierschade, maar ook heerlijke en gevarieerde recepten. Ben je nierpatiënt, dan kan je Eten met plezier gratis aanvragen via je arts.

De ongezouten waarheid

We krijgen allemaal te veel zout binnen, wat schadelijk is voor onze nieren. Om de kans op nierschade te verkleinen, is het belangrijk om te minderen met zout. Hiermee kan je vandaag nog van start. Doe bijvoorbeeld de Zoutmeter of probeer één van onze zoutbewuste recepten uit.

Praktische tips

• Doe de persoonlijke gezondheidscheck.
  • Gebruik je medicijnen? Doe de Check Nier & Medicijn en ga na of je extra risico loopt op onnodige bijwerkingen.
  • Test je risico op hart- en vaatziekten en nierschade.
  • Lees meer over gezonde voeding op voedingscentrum.nl. Volg je een dieet? Vraag dan je arts of diëtist.
  • Verminder je zoutinname. Eet zoutbewust.
  • Kijk of je voldoende beweegt op 30minutenbewegen.nl. En beweeg vaker samen: vind een maatje op beweegmaatje.nl.
  • Vraag hulp aan je huisarts als je wilt stoppen met roken, of maak gebruik van diverse websites met tips over stoppen met roken.
  • En ontdek meer over je alcoholgebruik en het effect op je gezondheid op drinktest.nl.
Als je nieren niet goed meer werken

Deze folder is een eerste wegwijzer als je de diagnose nierschade hebt gekregen. Je vindt hier informatie over hoe de behandeling van nierschade er uit kan zien en wat een nierziekte betekent voor in je dagelijks leven.

Download de folder