Direct naar inhoud

Nierschade voorkomen

De ongezouten waarheid

Minder zout eten is extra belangrijk als je een verhoogd risico hebt op nierschade. De Nierstichting helpt je er bij, ook in de winter.

Test hoeveel zout je eet met de Zoutmeter

De ongezouten waarheid is dat we per jaar gemiddeld 1 kilo zout te veel eten. Waar zit het in? Hoeveel zout krijg je zelf eigenlijk binnen? En wat kun je daaraan doen? Check de zoutmeter. Al 200.000 mensen gingen je voor. Want: wie van zijn nieren houdt, eet minder zout.

Proef de ongezouten waarheid

Bestel één van onze heerlijke receptenboekjes. Of nog veel leuker. Proef de ongezouten waarheid bij een toprestaurant in 't Gooi en Amsterdam. Tijdens de restaurant driedaagse op 7, 8 en 9 maart serveren bijna 20 deelnemende restaurants een fantastisch, zoutbewust menu. Reserveer direct!

Foutste, zoutste producten

In welke producten zit veel zout?  Check hier de foutste, zoutste producten. De hoeveelheden zout zijn gebaseerd op gemiddelden en Nederlandse voedingsgewoonten. De waarden kunnen afwijken per merk en variant. De producten zijn voorbeelden per productgroep en zijn representatief voor slechts een topje van de zoutberg.

Zoutquiz

Hoeveel weet jij van zout in je eten? Speel mee met De Quiz en kom erachter hoeveel jij van zout weet!

Zo eet je makkelijk minder zout

Te veel zout verhoogt je bloeddruk en kan nierschade veroorzaken. De kruidenwijzer, de folder en het zoutboek (voor diëtisten) maken minder zout eten makkelijker.

Zoutbewuste recepten

Proef zelf hoe lekker zoutbewust eten is. Download een van de receptenboekjes, of bak zelf zoutbewuste koek- en speculaas!

Koken met kruiden

Met kruiden maak je een alledaags gerecht onvergetelijk. Zo kan je zout laten staan en zelf nierschade tegengaan. Met de juiste kruiden kun je blijven genieten van lekker eten.

Feiten en fabels over zout

Over zout bestaan veel misverstanden. Dacht jij ook dat je na flink sporten het zout moet compenseren dat je verliest via zweet? Dat is een fabeltje!

Check het etiket

Op het etiket van voedingsmiddelen staat hoeveel zout erin zit. Wie van zijn nieren houdt, kiest de producten met minder zout.

Nierstichting - Nalatenschap

Ik ga akkoord