Direct naar inhoud

Nierschade voorkomen

De ongezouten waarheid

Minder zout eten is extra belangrijk als je een verhoogd risico hebt op nierschade. De Nierstichting helpt je er bij.

Test hoeveel zout je eet met de Zoutmeter

Bijna iedereen in Nederland eet te veel zout. Jij waarschijnlijk ook. Dat is de ongezouten waarheid. En slecht voor je nieren. De Zoutmeter maakt duidelijk hoeveel zout je eet. En hoe je dat mindert. Daarom is de Zoutmeter al 350.000 keer geraadpleegd. Wie van zijn nieren houdt, eet minder zout!

Foutste, zoutste producten

In welke producten zit veel zout?  Check hier de foutste, zoutste producten. De hoeveelheden zout zijn gebaseerd op gemiddelden en Nederlandse voedingsgewoonten. De waarden kunnen afwijken per merk en variant. De producten zijn voorbeelden per productgroep en zijn representatief voor slechts een topje van de zoutberg.

Zoutquiz

Hoeveel weet jij van zout in je eten? Speel mee met De Quiz en kom erachter hoeveel jij van zout weet!

Zo eet je makkelijk minder zout

Te veel zout verhoogt je bloeddruk en kan nierschade veroorzaken. De kruidenwijzer, de folder en het zoutboek (voor diëtisten) maken minder zout eten makkelijker.

Zoutbewuste recepten

Proef zelf hoe lekker zoutbewust eten is. Download een van de receptenboekjes, of bak zelf zoutbewuste koek- en speculaas!

Koken met kruiden

Met kruiden maak je een alledaags gerecht onvergetelijk. Zo kan je zout laten staan en zelf nierschade tegengaan. Met de juiste kruiden kun je blijven genieten van lekker eten.

Feiten en fabels over zout

Over zout bestaan veel misverstanden. Dacht jij ook dat je na flink sporten het zout moet compenseren dat je verliest via zweet? Dat is een fabeltje!

Check het etiket

Op het etiket van voedingsmiddelen staat hoeveel zout erin zit. Wie van zijn nieren houdt, kiest de producten met minder zout.