Check het etiket

Te veel zout eten verhoogt je bloeddruk en kan je nieren beschadigen. Op het etiket van voedingsmiddelen staat hoeveel zout erin zit. Je eet al snel minder zout als je van alle voedingsmiddelen het merk of de variant kiest met de minste hoeveelheid zout.

Zout verplicht op etiket

Fabrikanten zijn sinds december 2016 verplicht om op het etiket van hun voedingsmiddelen te vermelden hoeveel zout erin zit. Eerder stond er vaak natrium of ‘Na’ vermeld. Natrium is een onderdeel van zout (NaCl): 1 gram natrium is gelijk aan 2,5 gram zout. Omdat de hoeveelheid natrium minder lijkt dan de hoeveelheid zout, werd vaak alleen Na vermeld op het etiket. Dit mag dus niet meer.

Ondanks deze etiketverbetering is het lezen en vergelijken van etiketten nog steeds lastig, vanwege alle verschillende etiketten. Daarom geven we uitleg en tips.

Vergelijk producten

Vergelijk in de winkel eens twee producten van verschillende merken, of verschillende varianten van hetzelfde merk. Zo bevat een pizza met groente minder zout dan een pizza van hetzelfde merk met vlees of kaas. En het ene merk aardappelpuree uit een zakje bevat minder zout dan het andere. Als je steeds kiest voor het merk of de variant met minder zout, maak je echt verschil. Let wel op of de hoeveelheid zout staat vermeld per portie, of per 100 gram. En vergelijk dit met dezelfde gegevens op het andere product.

Meer tips, minder zout

  • Gun jezelf de tijd om te wennen aan een nieuwe, zoutarme smaak
  • Ga na hoeveel zout je eigenlijk eet: doe de Zoutmeter
  • Kijk op de Kruidenwijzer welke kruiden bij welk gerecht passen, als gezond alternatief voor zout
  • Laat je niet misleiden, lees de feiten en fabels over zout