Tips om minder zout te eten

Te veel zout verhoogt je bloeddruk en kan nierschade veroorzaken of verergeren. Toch eet bijna iedereen in Nederland (85%) meer zout dan de aanbevolen maximum hoeveelheid van 6 gram per dag. Start daarom vandaag nog met minder zout te eten.

Waarom minder zout?

Een verlaging van de zoutconsumptie tot maximaal 6 gram per dag kan naar schatting bijna 150.000 gevallen van chronische nierschade voorkomen over een periode van 10 jaar. Ook voorkomt het bij 250 mensen nierfalen, waarbij dialyse of transplantatie nodig is.

Daarnaast helpt minder zout om:

• De werking van bloeddrukverlagende medicijnen te verbeteren
  • De resterende nierfunctie van mensen met chronische nierschade te beschermen
  • Kosten te besparen; 1 gram zout minder per dag is na 10 jaar al kosten-effectiever dan de medicijnen voor mensen met een hoge bloeddruk

Heb je nierschade of loop je extra risico (door bijvoorbeeld een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten of diabetes)? Dan is minderen met zout nog belangrijker. Want beschadigde nieren zijn extra gevoelig voor zout: te veel zout zorgt dat de nierfunctie sneller achteruit gaat.

In de factsheet Nieren en zout (pdf) vind je een overzicht van de feiten en cijfers. Ook kun je gratis onze folder De ongezouten waarheid bestellen voor meer informatie over nieren en zout.

Meet wat je eet

De aanbevolen maximum hoeveelheid zout per dag is 6 gram. Maar gemiddeld eet de Nederlandse vrouw zo’n 7,5 gram zout per dag en mannen zelfs bijna 10 gram! Met de Zoutmeter kun je testen hoeveel zout jij naar schatting per dag binnenkrijgt. Aan de hand van dagelijkse producten wordt je zoutinname geschat. Zo zie je welke producten veel zout bevatten, krijg je tips en alternatieven en kun je jezelf een Zoutdoel stellen.

Waarin zit (te) veel zout?

Gekochte voedingsmiddelen bevatten maar liefst 80% van onze dagelijkse zoutinname, dat betekent dat slechts 20% uit ons eigen zoutvaatje komt tijdens het koken of aan tafel. De voornaamste zoute boosdoeners zijn smaakmakers, zoals kruidenmixen en bouillon en kant-en-klaar-producten als pastasaus en soep.

Het is belangrijk om vaker voor zoutbewuste alternatieven te kiezen. Maar het is niet altijd makkelijk om te ontdekken waar veel zout in zit. Met de Zoutvergelijker kun je verschillende producten naast elkaar zetten. Zo zie je welk product veel zout bevat en welk alternatief je kunt kiezen.

Koop zoutbewust

Ga je boodschappen doen? Zo koop je zoutbewuste producten:

• Check de etiketten van producten en kies voor merken of varianten die minder zout bevatten
  • Probeer kant-en-klare producten te vermijden en kies zoveel mogelijk voor verse, onbewerkte producten
  • Kies voor onbewerkt vlees of vis
  • Sla verse kruiden in waarmee je je eigen kruidenmix kunt maken

Zout is zout

In de winkelschappen staan verschillende soorten zout. Zo heb je onder andere zeezout, Himalayazout en Keltisch zout. Vaak wordt gezegd dat deze producten gezonder zijn dan keukenzout, maar dit is onjuist. Er zit evenveel natrium in. Meer weten hierover? Check de feiten en fabels over zout

Zoutbewust koken

Dat zoutarm eten lekker is, bewijzen onze zoutbewuste recepten. Of je nu zin hebt in salade, pasta of soep; wij hebben een receptenboekje op maat. Gebruik zoveel mogelijk verse producten en probeer kant-en-klare producten te mijden. Maak bijvoorbeeld je eigen soep of pastasaus, nog lekkerder ook!

Koken met kruiden

Verse kruiden zijn een goed alternatief om je gerecht op smaak te brengen. Bestel onze Kruidenwijzer en ontdek een nieuwe manier van koken. Door kruiden te gebruiken in plaats van zout, wen je aan pure smaken en heb je uiteindelijk minder behoefte aan zout.

Ga de uitdaging aan

Denk je alles te weten over zout? Test je kennis met de Zoutquiz. Ben je er helemaal klaar voor? Start dan nu jouw Zoutchallenge van 14 dagen minder zout. Download het Zoutchallenge Magazine en ga de uitdaging aan!