Zoutchallenge magazine

De Nierstichting zet alles op alles om het zoutgebruik in Nederland te veranderen. Niet alleen als we uit eten gaan, maar ook als we thuis eten. Daarom dagen we alle Nederlanders uit om mee te doen aan onze Zoutchallenge: twee weken lang zoutbewust eten.

Download het Zoutchallenge magazine

In het Zoutchallenge magazine lees je alles over zout. Er staan lekkere zoutbewuste menu's in en je vindt er tips ter inspiratie. En we leggen uit waarom wij het belangrijk vinden dat het zoutgebruik verandert. Ga jij met ons de Zoutchallenge aan?

Download het magazine

De ongezouten waarheid

We krijgen bijna allemaal te veel zout binnen. Gemiddeld eten we 9 gram zout per dag, terwijl je maximaal 6 gram mag (aanbevolen dagelijkse maximum hoeveelheid). Per jaar krijgen we gemiddeld per persoon 1 kilo zout te veel binnen. Ook jij eet waarschijnlijk meer zout dan je in de gaten hebt, want dat gaat onopgemerkt. Zout zit namelijk verwerkt in veel alledaagse producten, zoals kant-en-klaar maaltijden, soepen en sauzen, pakjes en zakjes, chips en bewerkt vlees. Ook als je het zoutvaatje laat staan, kun je teveel zout binnen krijgen, want 80 procent van ons zout krijgen we binnen via bewerkte producten.