EU Parlementslid Annie Schreijer Pierik zet zich in voor zoutreductie

Annie Schreijer Pierik, parlementslid EU, gaat zich inzetten voor zoutreductie en het vroegtijdig opsporen van nierschade. Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting, heeft onlangs hierover met haar gesproken tijdens een bezoek in Brussel.

Concrete afspraken op EU-niveau
Annie Schreijer Pierik gaf aan zich in de EU te gaan inzetten op deze thema´s. Minder zoutgebruik kan bijdragen aan het voorkomen van nierschade. In Nederland zijn hierover afspraken gemaakt met de voedingsindustrie door middel van een akkoord.
Hoewel dit akkoord beter moet worden ingevuld om het succesvol te maken, is het daarnaast - vanwege het grensoverschrijdende karakter - zaak dat ook op EU-niveau concrete afspraken worden gemaakt met de voedingsindustrie over zoutreductie. Het thema productsamenstelling staat inmiddels op de agenda voor het Nederlands EU voorzitterschap in de eerste helft van 2016. Daarnaast is vroegtijdige opsporing van risicogroepen van belang voor preventie van nierschade. Ook heeft Tom Oostrom aandacht gevraagd voor het belang van meer niertransplantaties in de EU.

Bekijk hier een gesprek tussen Annie Schreijer Pierik en Tom Oostrom.