Koninklijke aandacht voor draagbare kunstnier tijdens opening MERLN

Vandaag werd het MERLN (Institute for Technology-Inspired Regenerative Medicine) van de Universiteit Maastricht geopend.

Tom Oostrom, directeur Nierstichting, lichtte tijdens deze opening in bijzijn van Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, commissaris van de Koning in Limburg Theo Bovens en de burgemeester van Maastricht Onno Hoes, het project Draagbare Kunstnier toe. Naast de laatste ontwikkelingen op het vlak van regeneratieve geneeskunde stonden drie thema’s centraal: regeneratie van het bewegingsapparaat, organen en hart & vaten. Diverse gastsprekers gingen met de genodigden in gesprek over hun innovatieve projecten die door samenwerking tussen initiatiefnemer/ondernemer, universiteiten, universitaire spin-offs en de industrie een bijdrage leveren aan de levenskwaliteit van patiënten, de kwaliteit van de wetenschap en de kracht van de Nederlandse economie.

De draagbare kunstnier is zo’n project. Het is een innovatie op het gebied van dialyse die dialysepatiënten wereldwijd meer vrijheid en energie kan geven om een gewoon leven te kunnen leiden. De Nierstichting werkt in de ontwikkeling van de draagbare kunstnier samen met gerenommeerde, wetenschappelijke instituten en bedrijven. De Koning bezocht tijdens een werkbezoek onder meer het laboratorium van instituut MERLN. Onder de indruk van de diverse innovaties en sprak hij met Tom Oostrom, andere initiatiefnemers/ondernemers en wetenschappers over hun ervaringen van het ontwikkelen van het idee, het omzetten naar een product en de verkoop hiervan.