Veel levensmiddelen nog onverminderd zout

Ondanks beloftes van producenten om hun producten minder zout te maken, zijn veel zoute levensmiddelen de afgelopen jaren even zout gebleven of zelfs zouter geworden.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond in de Consumentengids van mei 2015. Van 90 producten die in eerdere onderzoeken als zoutste uit de test kwamen, blijkt er bij 40 nog niets verbeterd. De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging vinden dat de zoutreductie niet voortvarend genoeg wordt opgepakt en roepen minister Schippers (VWS) op om meer werk te maken van het terugdringen van zout in levensmiddelen.

De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging zullen bij minister Schippers aandringen op een steviger beleid. De minister sloot in 2014 het Akkoord Verbetering Productsamenstelling met de levensmiddelenindustrie om producten gezonder te maken. Bedrijven mogen niet langer onder zoutreductie uit kunnen komen. Want minder zout scheelt 2.000 sterfgevallen per jaar.

Onderzoek van de Consumentenbond toont aan dat er fabrikanten zijn die laten zien dat zoutreductie wel degelijk mogelijk is. Zo verlaagde Aldi het zout in zijn Kimo borrelnootjes sinds 2013 met de helft en Albert Heijn bracht het zout in de Kop Soep Kip met meer dan 50% terug. Maar de Honig-mix voor Nasi Speciaal is nog even zout als in 2011, en de kaas van Old Amsterdam bevat 15% meer zout dan twee jaar geleden. Een onderzoek van de Gezondgids van april 2015 liet ook al zien dat kruidenmixen voor kip, gehakt en vis vaak onverantwoord veel zout bevatten, soms wel 81%.

Zoutreductie
De Nierstichting vraagt al jaren aandacht voor het terugdringen van het vele zout in ons eten. Minder zout eten betekent minder hart- en vaatziekten en minder nierschade. Teveel zout verhoogt de bloeddruk en daarmee het risico op nierschade. Een verlaging van 9 naar 6 gram per dag betekent jaarlijks al zo’n 2.000 minder sterfgevallen. Gemiddeld krijgen consumenten  echter 9 gram zout binnen, waarvan 80% verwerkt is in alledaagse producten zoals brood, kaas en vleeswaren.