Hulde voor Friese collectecoördinator Ruurdtje de Vries

Ruurdtje de Vries (87 jaar) nam gisterenavond na 38 jaar enthousiaste inzet afscheid als Nierstichting collectecoördinator in het Friese Gorredijk.

Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting, zette Ruurdtje gisterenavond uitgebreid in het zonnetje om haar te bedanken voor haar inspirerende en onvermoeibare inzet in al die jaren voor een beter leven voor nierpatiënten. De huldiging vond plaats tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de handwerkclub Werkgroep Gorredijk die Ruurdtje ook al meer dan 35 jaar voor de Nierstichting coördineert. Daar maakte zij de jaarlijkse opbrengst van de werkgroep bekend en overhandigde de Nierstichting een cheque van €10.000.

Ruurdtje begon ooit als collectecoördinator voor Nierstichting omdat kennissen in haar omgeving een nierziekte hadden. “Door haar grote inzet enthousiasmeerde ze steeds opnieuw volop collectanten voor de collecte. Deze wisten met een groot gevoel voor saamhorigheid iedere jaar weer een hoge opbrengst te behalen,” licht Tom Oostrom toe. “Het stokje wilde ze pas overgeven nadat zeker was dat we een goede opvolger voor haar hadden gevonden.”

Ruurdtje de Vries collectecoordinator

Echte doorzetter
Het afscheid is nog niet volledig: de coördinatie van de handwerkclub Werkgroep Gorredijk blijft Ruurdtje doen. Zo’n 60 dames breien en handwerken het hele jaar door sokken, truien en sjaals en verkopen die op markten, braderieën en in het Medisch Centrum Leeuwarden. “Ruurdtje is initiatiefnemer van deze werkgroep en coördineert deze al meer dan 35 jaar. Ze is een echte doorzetter. In totaal leverde dit in al die jaren al meer dan €160.000 op voor het werk van de Nierstichting,” aldus Tom Oostrom. “Dat is echt heel bijzonder!”