De World Transplant Games zijn van start

Deze week worden de World Transplant Games gehouden in Mar del Plata in Argentiniƫ. Aan de spelen doen ook 35 niergetransplanteerde sporters mee. De Nierstichting steunt de Nederlandse delegatie bij de spelen met een financiƫle bijdrage.

Sporten na een orgaantransplantatie
Via deelname aan de World Transplant Games laten ca. 1.000 sporters van over de hele wereld zien tot welke sportieve prestaties zij na hun transplantatie weer in staat zijn. Ze tonen het belang van orgaandonatie en bewijzen dat je door lichamelijke activiteit een betere en gezondere kwaliteit van leven kunt bereiken. De Nederlandse ploeg is vrijdag 21 augustus naar Argentinië vertrokken waar de spelen de komende week plaatsvinden.

Leven in plaats van overleven
Met hun deelname aan de World Transplant Days laten de 35 Nederlandse sporters zien wat de impact van hun transplantatie is. Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting: “Na vaak jaren van ziek zijn en overleven, kunnen deze sporters nu weer volop deelnemen aan een actief leven, waarbij sporten heel belangrijk is. De deelnemers aan de spelen zijn prachtige voorbeelden van mensen die na een transplantatie weer de draad van hun leven kunnen oppakken.”

Niergetransplanteerde atleten goed vertegenwoordigd
De Nederlandse selectie - die door de Stichting Sport en Transplantatie wordt uitgezonden en begeleid - bestaat uit 5 hart-, 2 lever-, 1 long-, 23 nier- en 4 stamcelgetransplanteerde atleten in de leeftijd van 16 tot en met 71 jaar. Ze gaan allemaal voor een eigen topprestatie in een van de negen sportdisciplines. Dat zijn atletiek, badminton, golf, squash, tafeltennis, tennis, volleybal, wielrennen en zwemmen. De vorige editie van de spelen vond in 2013 plaats in Durban, Zuid-Afrika. Met een delegatie van 40 sporters sleepten de Nederlandse sporters toen 66 medailles in de wacht.

Voor nieuws over de spelen en uitslagen kijk op de website van Stichting Sport en Transplantatie.