Vascoscoop wint Ureka Mega Challenge

De Vascoscoop, een innovatie voor de dialysepatiënt, heeft de Ureka Mega Challenge 2015 gewonnen.

De Vascoscoop is een klein echoapparaatje dat het aanprikken van de dialyseshunt ondersteunt. Via een shunt, een verbinding tussen een ader en een slagader, wordt het dialyseapparaat aangesloten op de bloedbaan van de patiënt. Het echoapparaatje wordt gefixeerd op de arm en is uitgerust met een beeldscherm, waarop te zien is waar en hoe de shunt aangeprikt moet worden. Dit voorkomt misprikken en verlengt de levensduur van de shunt. Het vooronderzoek naar deze innovatie was mede mogelijk dankzij subsidie van de Nierstichting.

50.000 euro voor prototype
De Vascoscoop werd door de vakjury als winnaar aangewezen en ging met de prijs naar huis; een geldbedrag van 50.000 euro ten behoeve van de verdere ontwikkeling. Het team dat de Vascoscoop bedacht, gaat de prijs gebruiken om de komende maanden een prototype te ontwikkelen. Het team werd aangevoerd door Huibert Tjabbes van het bedrijf Novioscan, radioloog Jan Zijlstra en nefroloog Peter Blankestijn.

Beste zorgidee
De Ureka Mega Challenge is een wedstrijd uitgeschreven door het UMC Utrecht voor het beste zorgidee. Uit bijna 40 inzendingen werden in verschillende rondes de beste 4 ideeën geselecteerd. Op woensdag 9 december mochten de finalisten hun idee presenteren aan een vakjury.

Publieksprijs
Het publiek kon afgelopen weken ook een stem uitbrengen. De publieksprijs ging uiteindelijk naar ‘De Reis van 5’, een spel om jonge patiënten te stimuleren gezond te eten.