Petra Laseur nieuwe ambassadeur Nierstichting

Voor de Nierstichting gaat Petra Laseur (76) zich onder meer inzetten om nierdonatie bij leven bespreekbaar te maken. Dit sluit aan op een van de speerpunten van de Nierstichting: het verkorten van de wachtlijst voor donornieren. Dat doen we onder meer door donatie bij leven te stimuleren. Petra Laseur vertelt over haar ervaring als nierdonor op de nieuwe website www.nierdonatiebijleven.nl, die vandaag live gaat.

Zelf nierdonor
Petra Laseur (76) doneerde in 2011 zelf anoniem een nier. Ze had zich verdiept in nierziekten en nierdonatie bij leven, na de Grote Donor Show in 2007. "Ik dacht: ik ben gezond, en heb al een heel leven achter de rug. Door een nier te geven, kan ik iets betekenen voor iemand die nog een heel leven voor zich heeft. Dat heb ik gedaan.”

Bevlogen
Petra Laseur ziet er naar uit om zich voor de Nierstichting in te zetten. "Ik wil mijn ervaring graag delen en zo anderen uitnodigen om over nierdonatie bij leven na te denken." De Nierstichting is blij met de nieuwe ambassadeur. “Haar bevlogenheid bereikt een groot publiek en kan inspireren. Die bevlogenheid sluit goed aan op de passie voor leven waarmee de Nierstichting alles op alles zet om écht verschil te maken voor het leven van nierpatiënten,“ aldus Tom Oostrom, directeur Nierstichting.

'Zinderende ervaring'
Petra Laseur staat al sinds haar 19de op het toneel. "Toneelspelen is mijn leven. Bij vlagen is het een zinderende ervaring." Zij won twee keer de Theo d'Or, de belangrijkste Nederlandse acteerprijs voor de beste vrouwelijke rol. Na haar opleiding aan de toneelschool in Amsterdam, speelde ze in tv-bewerkingen van toneelstukken, zoals De Stille Kracht (1974), in tv-series als Dossier Verhulst (1986), en in films, zoals Familie (2000), Bride Flight (2008) en The discovery of Heaven (2001). Petra Laseur speelde ook Koningin Wilhelmina (2011) in de alom bejubelde musical Soldaat van Oranje.

Kortere wachtlijst moet
Werken je nieren niet meer, dan ga je dood. Op dit moment wachten nierpatiënten gemiddeld ruim 3 jaar op een donornier van een overleden donor. Jaarlijks overlijden mensen omdat een donornier te laat komt. Dit vindt de Nierstichting onacceptabel.
Als er tijdig een levende donor is, kan transplantatie plaatsvinden vóórdat dialyse nodig is. Daardoor belanden minder mensen op de wachtlijst. Maar het moedige besluit om een nier af te staan, vergt een weloverwogen keuze. Daarom geven we (onder meer) voorlichting over nierdonatie bij leven, via www.nierdonatiebijleven.nl. Deze website heeft de Nierstichting opgezet samen met NVN en de Stichting anonieme nierdonatie, en is vanaf vandaag live. Daar delen nierdonoren en getransplanteerde nierpatiënten hun ervaring, lees je over voor- en nadelen van nierdonatie, en helpen we mensen op weg die overwegen om een nier te doneren.
Verder financiert de Nierstichting ook onderzoek naar de beste match tussen donornier en patiënt, en naar langetermijngevolgen van levende donatie en transplantatie.