Politiek aan zet: tijd voor een Donorwet die wél werkt

De Tweede Kamer gaat donderdag 11 februari a.s. in debat over het initiatiefwetsvoorstel voor een Actief Donorregistratiesysteem (ADR) van Pia Dijkstra (D66). De politiek is aan zet om een antwoord te geven op het probleem van het tekort aan postmortale donororganen. De gezamenlijke gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen pleiten voor een donorwet die wél werkt: een Actief Donor Registratiesysteem verhoogt het aantal registraties en het aantal orgaandonoren, blijkt uit internationaal onderzoek in landen met zo'n systeem.

De wachtlijst voor donororganen in Nederland is al jaren onacceptabel lang. Hierdoor overlijden er jaarlijks bijna 150 patiënten op de wachtlijst, omdat een donororgaan te laat komt. Kern van het probleem is dat bijna 9 miljoen Nederlanders zich niet hebben geregistreerd, terwijl een meerderheid van de Nederlanders er wel positief tegenover staat om zelf organen af te staan na de dood. Als de wens niet is geregistreerd moeten nabestaanden een keuze maken. Een meerderheid van de nabestaanden zegt dan ‘nee’ tegen orgaandonatie. Het afgelopen jaar zijn minder organen getransplanteerd dan in 2014 en het aantal inschrijvingen in het Donorregister blijft al jaren steken op 40%.

Meer transplantaties door ADR
De politiek heeft tot nu toe geen antwoord kunnen formuleren op het grote maatschappelijk probleem van het grote tekort aan postmortale donororganen. Het is tijd voor een nieuw systeem van donorregistratie, een zogenaamd Actief Donor Registratiesysteem (ADR). In dit systeem van orgaandonatie wordt elke Nederlander vanaf 18 jaar die zich na herhaalde oproepen niet laat registreren in het Donorregister, geregistreerd als donor. Iedereen wordt expliciet van registratie op de hoogte gebracht. De keuze kan elk moment worden herzien. Een Actief Donor Registratiesysteem verhoogt het aantal registraties en het aantal orgaandonoren, blijkt uit internationaal onderzoek in landen met zo'n systeem. Een recente peiling van Maurice de Hond (januari 2016) bevestigt dat een meerderheid van de Nederlanders (61%) vindt dat het Actief Donor Registratiesysteem moet worden ingevoerd.

#laatjehartspreken
Gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen roepen de politiek op hun hart te laten spreken voor de vele mensen die wachten op een donororgaan. Want de noodzaak is hoog. Op dit moment wachten zo’n 950 mensen onnodig lang op een donororgaan. Jaarlijks overlijden bijna 150 mensen omdat een donororgaan te laat komt. Daarnaast stromen veel mensen van de wachtlijst (84 in 2014) omdat hun conditie zo verslechterde dat ze niet meer transplantabel waren.

Heb ook hart voor iedereen op de wachtlijst voor een donororgaan en alle mensen die er ooit opkomen. Kijk voor meer informatie op laatjehartspreken.nu.