Tweede Kamer spreekt over andere donorwet

Op donderdag 11 februari debatteerde de Tweede Kamer over het Actieve Donor Registratiesysteem (ADR). De Nierstichting is groot voorstander van een ander systeem omdat het huidige niet werkt.

Zoals verwacht is de Tweede Kamer verdeeld over het wetsvoorstel.  De inbreng van CDA-Kamerlid Hanke Bruins Slot stemt hoopvol omdat zij in het debat zei dat het CDA “op constructieve wijze naar het voorstel kijkt”.

De bespreking van het wetvoorstel van D66 heeft 11 februari veel aandacht in de media gekregen en op sociale media (#laatjehartspreken) werd volop de actiepagina laatjehartspreken.nu gedeeld. De Nierstichting voert met een aantal gezondheidsfondsen en patiëntenverenigingen actief campagne en daarmee gaan we de komende weken door. Zo is er op 17 februari een VVD-bijeenkomst over dit onderwerp. Onder andere Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting, neemt hieraan deel, en met hem een aantal patiënten en medisch professionals.

Vervolg
De Kamer heeft veel vragen gesteld aan de indienster van het wetsvoorstel, Pia Dijkstra van D66. Zij krijgt in de tweede termijn de gelegenheid om die vragen te beantwoorden. Wanneer de tweede termijn gepland staat, is nu nog niet bekend.

Media
BNR Nieuwsradio sprak op 11 februari met Tom Oostrom en aansluitend met Arno Rutte (VVD) voorafgaand aan het ADR-debat. De NRC heeft een verslag gemaakt van het debat. Het volledige verslag van het debat staat hier.