Kinderen leren belang van gezonde nieren

Op donderdag 10 maart 2016, World Kidney Day, krijgen scholieren van basisscholen in Utrecht, Nijmegen, Groningen en Amsterdam les over nieren en hoe je goed voor je nieren zorgt. Artsen, onderzoekers en patiƫnten geven de les, op initiatief van hoogleraar nierfysiologie Joost Hoenderop van het Radboudumc in samenwerking met de Nierpatiƫnten Vereniging Nederland, de Nierstichting en het UMC Utrecht. Aanleiding is het thema van deze World Kidney Day 2016: kinderen en nierziekten. Leven met chronische nierschade is zwaar. Maar je kunt zelf veel doen om nierschade tegen te gaan en dat kan je beter zo vroeg mogelijk leren.

Onderzoekers en artsen van UMC Groningen, Radboudumc Nijmegen, UMC Utrecht en VUmc Amsterdam (onder voorbehoud) gaan samen met nierpatiënten langs bij leerlingen van groep 6, 7 en 8 van basisscholen in de directe omgeving van het betreffende UMC. Aan de hand van een filmpje, het verhaal van een nierpatiënt en proefjes leren zij hoe je nieren werken. Zo gaan de leerlingen proefjes doen die de filterfunctie van de nier laten zien, en testjes doen met zout. Ook komt aan bod hoe je goed voor je nieren zorgt (bijvoorbeeld door minder zout te eten) en waarom dat belangrijk is.

Dat de nieren afvalstoffen uit het bloed filteren, weten veel mensen wel. Maar de nieren doen meer. Ze regelen de bloeddruk, zorgen voor optimale vocht- en zouthuishouding in je lichaam en produceren hormonen die betrokken zijn bij de aanmaak van rode bloedcellen en botten. Als er iets mis gaat met de nieren, is dat meestal bij beide nieren. Als ze helemaal niet meer werken ga je uiteindelijk dood, tenzij je gaat dialyseren of een donornier krijgt. Maar al veel eerder heeft schade aan je nieren grote gevolgen voor je leven, en dat van je familie. Je toekomst is dan onzeker en je zit gevangen in beperkingen door klachten zoals misselijkheid en ernstige vermoeidheid.

Over World Kidney Day
Op World Kidney Day, (jaarlijks de 2e donderdag in maart en dit jaar op 10 maart) wordt wereldwijd aandacht besteed aan (het belang van) nieren en nierziekten. In Nederland worden door het hele land activiteiten georganiseerd, onder andere door regionale patiëntenverenigingen. Denk daarbij aan een publiekslezing bij een UMC, een rondleiding in een ziekenhuislaboratorium, een kookworkshop, een flyeractie op stations, een informatiestand etc. Deze activiteiten richten zich op nierpatiënten en andere geïnteresseerden. Op worldkidneyday.nl staan alle activiteiten die er in het land te doen zijn.