Niercentra nemen nieuwe aanpak medicijnverstrekking over

Een nieuwe aanpak van de medicijnverstrekking aan nierpatiƫnten in het Catharina Ziekenhuis heeft geleid tot 75 procent minder fouten met geneesmidddelen. Andere niercentra in Nederland gaan de aanpak overnemen, met steun van de Nierstichting en apothekersorganisatie KNMP.

Kern van de nieuwe aanpak in het Eindhovense Catharina Ziekenhuis is intensieve medicatiebegeleiding, waarvoor ziekenhuisapothekers betrokken worden bij het behandelteam voor nierpatiënten. De begeleiding bestaat uit regelmatige medicatiecontrole, nieuwe protocollen en meer regie door de patiënt zelf. Daarmee is het ziekenhuis erin geslaagd om het aantal medicatiefouten op de dialyse-afdeling terug te dringen met 75 procent.
De nieuwe werkwijze is uniek voor Nederland en ontwikkeld door ziekenhuisapotheker Marieke Kerskes samen met de afdeling Nierziekten van het Catharina Ziekenhuis, de Nierstichting, de Nierpatiëntenvereniging Nederland en het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM).

Andere niercentra
De werkwijze wordt de komende twee jaar onder regie van de Nierstichting en de apothekersorganisatie KNMP in gebruik genomen bij andere niercentra in Nederland.

Meer lezen