Mirjam de Graaff nieuwe ambassadeur Nierstichting

Mirjam de Graaff is de nieuwe ambassadeur van de Nierstichting. Van dichtbij heeft zij de gevolgen van nierziekte ervaren: haar broer Bart de Graaff overleed in 2002 aan de gevolgen van nierfalen. Op 16 april zou hij 49 zijn geworden. Mirjam de Graaff wil meer mensen bewust maken van de gevolgen van nierziekten, en samen met de Nierstichting ervoor zorgen dat mensen met een nierziekte in leven blijven en ook ├ęcht blijven leven.

"Nierziekte verpest levens," weet Mirjam de Graaff. Als ambassadeur van de Nierstichting wil zij ervoor zorgen dat meer mensen zich daarvan bewust worden. En zij wil iedereen die iets kan doen om te helpen, inspireren om ook echt in actie te komen. Mirjam: "Niet omdat nierpatiënten zielig zijn, maar omdat ik het hen gun om gewoon mens te zijn. Om zelf een pad in het leven te kiezen en,  zelfs met nierziekte, ambities na te streven. Welke ambities dat zijn, bepaalt iedereen zelf. Maar samen met de Nierstichting wil ik ervoor zorgen dat ook nierpatiënten dat zelf kunnen."

Rode Loper
Mirjam de Graaff trapt haar ambassadeurschap af op de Rode Loper, het nieuwe wandelevenement dat de Nierstichting op zaterdag 16 april organiseert samen met de Nierpatiëntenvereniging. Ze zal spreken tijdens het voorprogramma en een wandelroute meelopen door de Gooise natuur. Dat doet ze samen met ruim 750 deelnemers die al ruim € 77.000 inzamelden, ten bate van de draagbare kunstnier die de Nierstichting ontwikkelt. "Mijn broer Bart heeft gedialyseerd en twee niertransplantaties ondergaan. Ik heb gezien hoe groot de teleurstelling is als een donornier wordt afgestoten. Ik weet wat het vooruitzicht op jarenlang te moeten dialyseren, met je doet. En hoe ellendig het is als je van dialyse afhankelijk bent. Daarom ben ik blij dat de Nierstichting de draagbare kunstnier ontwikkelt.  Die geeft de vrijheid en energie om een gewoon leven te leiden. Dat lost de nierziekte nog niet op, maar maakt de wereld van nierpatiënten wel groter - daar kunnen we vandaag mee beginnen."

Inspirerend
“Bart leefde optimistisch, en in het nu. Dat probeer ik ook. En: nooit bij de pakken neerzitten. Is er iets wat je wilt bereiken? Begin vandaag. Lukt het een dag niet omdat je lijf niet kan, accepteer dat - maar ga morgen wel verder. Dat is ontzettend moeilijk, voor gezonde mensen al en nog meer als je een nierziekte hebt. Maar jezelf doelen stellen en die aanpakken, geeft je leven zin en zin in het leven - ongeacht of je het doel bereikt."

De Nierstichting is ontzettend blij met de nieuwe ambassadeur. “Mirjam de Graaff weet hoezeer een nierziekte het leven beperkt van nierpatiënten en hun dierbaren. En hoeveel wilskracht het vergt om uit het leven te halen wat erin zit. Haar drive en haar ervaring om anderen te stimuleren alles uit het leven te halen, geeft ons veel vertrouwen en energie om samen meer mensen te bereiken, en het werk van de Nierstichting verder te brengen," aldus Tom Oostrom, directeur Nierstichting.

Over Mirjam de Graaff
Mirjam de Graaff werkt als (camera) regisseur voor BNN/VARA en is de zus van Bart de Graaff: de bevlogen programmamaker, brutale held, oprichter en omroepbaas van BNN en inspirator. Ter nagedachtenis van Bart heeft Mirjam de Bart Foundation opgericht.