EU zet serieuze stap in aanpak van zout in ons voedsel

Minister Schippers heeft met haar collega-ministers van Volksgezondheid vrijdag jl. een stap gezet in de aanpak van teveel zout in ons voedselaanbod. Elke lidstaat moet uiterlijk eind 2017 een plan hebben om voedingsproducten te verbeteren. Consumenten in Europa krijgen nog te veel zout, verzadigde vetten en calorie├źn binnen. Minder zout eten betekent minder hart- en vaatziekten en minder nierschade. Omdat de markt van voedingsproducten voor een groot deel Europees is, is Europese samenwerking cruciaal.

De EU gezondheidsministers hebben o.m. het volgende geconcludeerd:

• elke lidstaat moet uiterlijk eind 2017 een nationaal plan hebben om voedingsproducten te verbeteren
  • de Europese Commissie scherpt de doelstellingen voor reductie van zout en vet aan, zoals al voor suiker is gebeurd

Het is een kwestie van lange adem voordat de voedselindustrie in Europa afspraken gaat maken over minder toevoeging van zout in ons voedsel. Dit is een serieuze stap voor een gezamenlijke aanpak binnen de EU. De Nierstichting heeft hiervoor samen met Hartstichting, Consumentenbond en Hypertensie Vereniging opgetrokken met het ministerie van VWS om het thema minder zout, suiker en verkeerde vetten op de EU-agenda te krijgen.  De Nierstichting zal blijven monitoren of deze plannen er ook komen.

Minder zout eten is beter voor iedereen, en extra belangrijk bij hoge bloeddruk, diabetes of nierschade. Het vermindert hoge bloeddruk en (verergering van) nierschade. Omdat wijzigingen door de voedingsindustrie langzaam gaan, is het belangrijk dat consumenten zelf alert zijn op wat ze eten.  Daarom heeft de Nierstichting de zoutmeter ontwikkeld, om mensen inzicht te geven in hun eigen zoutgebruik én ze gezondere zoutarme alternatieven aan te reiken.