Krachtig nieuw instituut voor regeneratieve geneeskunde

De Nierstichting is samen met o.a. Diabetesfonds, Reumafonds en Stichting Diabetes Onderzoek Nederland betrokken bij een nieuw samenwerkingsverband gericht op regeneratieve geneeskunde. Het samenwerkingsverband, RegMed XB, gaat volgend jaar van start. Naast de gezondheidsfondsen en vijftien bedrijven nemen ook meerdere universiteiten, academische ziekenhuizen en regionale overheden deel aan het initiatief. Regeneratieve geneeskunde is een verzamelnaam voor medische technieken waarmee ziek of beschadigd menselijk weefsel is te herstellen.

‘Bedrijven zijn nodig om nieuwe wetenschappelijke vindingen naar patiënten te brengen’, zegt Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting. ‘We willen niet meer afwachten of bedrijven nieuwe technologie ontdekken, maar daar een actieve rol in spelen. Dat is echt nieuw voor gezondheidsfondsen.

Innovaties tegen chronische ziekten
Regeneratieve geneeskunde heeft tot doel het herstellen van zieke of beschadigde weefsels en organen. Hiermee kunnen we wat nu chronische ziektes zijn in de toekomst mogelijk genezen en leed en zorgkosten besparen.

Het is een investering in de toekomst. Op kortere termijn draagt het bij aan inzicht in bepaalde ziekteprocessen in de nieren. Ook zal er binnen een aantal jaren spin off voor bepaalde toepassingen te verwachten zijn. Denk aan het inspuiten van donornieren met stamcellen zodat ze minder snel afgestoten worden, het testen van medicatie (werkt het op stamcellen?) en dergelijke. Voordat we echt een nier op maat hebben gemaakt, zijn we zeker tientallen jaren verder.