Subsidie voor onderzoek nefrotisch syndroom

Kinderen met nefrotisch syndroom krijgen prednison, maar dit middel heeft veel bijwerkingen. Met € 400.000 subsidie van de Nierstichting onderzoekt dr. Michiel Schreuder of kortere prednisonkuren mogelijk zijn. Eerder kreeg Schreuder een prestigieuze Vidi-beurs van NWO, voor ander nieronderzoek.

Bij kinderen met nefrotisch syndroom zorgen ontstekingen ervoor dat nierfilters in de nier kapot gaan. Daardoor neemt hun nierfunctie af. De kinderen krijgen dan gedurende twaalf weken een kuur met ontstekingsremmers, zogeheten corticosteroïden, zoals prednison. De meeste kinderen herstellen dan tijdelijk, waarna het nefrotisch syndroom terugkomt en een nieuwe kuur nodig is. De herhaaldelijke toediening van prednison kent echter veel nadelen, zoals groeivertraging, botontkalking, hoge oogdruk, staar, diabetes en hoge bloeddruk.

Korter en toch effectief
In de landelijke studie die de Nierstichting mogelijk maakt, onderzoekt dr. Michiel Schreuder (Radboudumc) of een kortere prednisonkuur minstens zo effectief is als de reguliere kuur, en minder nadelige effecten heeft. Schreuder: "Een van de voornaamste wensen van ouders van kinderen met een nefrotisch syndroom, is minder prednison voor hun kind. En juist dat hoop ik met deze studie aan te tonen: dat het kan met minder prednison." Inkorting van de kuur met 4 weken vermindert de benodigde hoeveelheid prednison met ongeveer 35 procent.

Goede voorspellers
Daarnaast onderzoekt Schreuder in zijn studie, genaamd RESTERN, de achterliggende oorzaken van het nefrotisch syndroom en wil hij uitvinden welke meetwaarden voorspellers zijn voor de diagnose, prognose en de effectiviteit van de behandeling. Ook gaat Schreuder de gegevens van zo veel mogelijk kinderen met het nefrotisch syndroom verzamelen; zowel artsen als ouders kunnen in dit registratiesysteem gegevens invoeren.

€ 400.000
De Nierstichting stelt voor RESTERN € 400.000 beschikbaar uit het Kolff programma. De studie gaat ruim 4 jaar lopen en is gestart in het voorjaar van 2016. Meer over het onderzoek staat in het projectenoverzicht.

Eerder dit jaar kreeg dr. Michiel Schreurder een prestigieuze Vidi-beurs van NWO, voor een onderzoek bij kinderen die met maar één nier worden geboren, zie radboudumc.nl.