Meer inzicht in nierzorg

Na een uitzending van Nieuwsuur in februari over enkele nierzorgcentra, pleitte de Nierstichting ervoor om de zorgprestaties van alle centra beschikbaar te maken voor patiƫnten. En we inventariseerden handvatten om de zorg te verbeteren.

De prestaties van individuele nierzorginstellingen wordt regelmatig gemeten door de organisatie Nefrovisie, op basis van vijf prestatieindicatoren. De kwaliteit van de nierzorg is in de basis op orde, blijkt uit het rapport rapport 'Analyse van kwaliteitsindicatoren Chronische Nierschade 2013-2015'. De Nierstichting heeft vervolgens gevraagd aan zorginstellingen die goed presteren op gebied van vroege transplantatiezorg en thuisdialyse, wat hun succesfactoren zijn. Daaruit verzamelde de Nierstichting best practices, als handvat waarmee andere centra hun zorg kunnen verbeteren. Zo zet het UMC Utrecht een speciaal team in op peritioneaal dialyse. In het Bravis Ziekenhuis leiden sterk beleid op thuisdialyse en goede samenwerking tot hoge percentages thuisdialyse.

Nieuwsuur

De Nierstichting had bij Nefrovisie aangedrongen op het beschikbaar maken van alle gegevens, na een uitzending van het tv-programma Nieuwsuur in februari 2016. Nieuwsuur stelde dat in bepaalde zorginstellingen te weinig zogenoemde preëmtieve niertransplantaties plaatsvinden. Dit zijn transplantaties bij nierpatiënten die nog niet dialyseren, met een nier van een levende donor. Het aantal preëmptieve transplantaties is een prestatie-indicator, want transplantatie voordat dialyse is gestart, biedt meer levenskwaliteit en levensverwachting voor de nierpatiënt.

Betere zorg door openheid

De Nierstichting juicht openheid over de kwaliteit van nierzorg toe, omdat dit zorgverleners en zorginstellingen informatie oplevert waarmee zij de zorg kunnen verbeteren. Maar dit positieve gevolg van openheid over prestaties kan alleen optreden, als er inzicht is in de prestaties van alle nierzorginstellingen, en over alle vijf de indicatoren waarop instellingen doorgaans worden getoetst. Dat gold niet voor de uitzending van Nieuwsuur in februari.

Meer lezen