Afschaffing vinkjes belangrijke stap in verbetering productinformatie zout

De Nierstichting vindt het besluit van minister Schippers om de vinkjes af te schaffen een belangrijke stap voorwaarts. De afschaffing is van belang om de consument meer helderheid te geven over het zoutgehalte van producten. De groene en de blauwe vinkjes op voedingsverpakkingen zouden de consument moeten informeren over de mate waarin een product bijdraagt aan een gezonde voeding. Het systeem zorgde eerder voor verwarring dan helderheid.

Al jaren zetten de Nierstichting, Hartstichting en Consumentenbond zich samen in voor minder zout, suiker en verzadigd vet in producten.  Zout is en blijft een belangrijke leefstijlfactor in het ontstaan en het verergeren van chronische nierschade. Circa 14,5 miljoen Nederlanders (85 procent) eet meer zout dan de aanbevolen maximum hoeveelheid (6 gram per dag) doordat 80 procent van het zout dat men eet in gekochte voedingsmiddelen zit. Voor consumenten is het lastig in te schatten in welke producten te veel zout zit. De verschillende vinkjes zouden dit makkelijker moeten maken, maar het systeem zorgde eerder voor verwarring dan helderheid.

Verkeerslichtsysteem in combinatie met app
De Nierstichting denkt dat het verkeerslichtsysteem waar de Hartstichting en Consumentenbond al eerder voor hebben gepleit in combinatie met de voedingsapp die Minister Schippers aandraagt,  een goed alternatief zijn voor de vinkjes. Binnen het verkeerslichtlichtsysteem, geven de kleuren groen, oranje en rood op de verpakkingen direct inzicht in de hoogte van de calorieën en de hoeveelheid zout, suiker en verzadigd vet in een product. Zo zie je, binnen een productgroep, in één oogopslag welk product het gezondst of minst ongezond is.  Wil je vervolgens meer informatie over de samenstelling en voedingswaarde van producten die aansluit bij persoonlijke behoeften, dan is de voedingsapp een mooie aanvulling. Zo krijgen bijvoorbeeld mensen die een hoge bloeddruk of een nierziekte hebben concrete informatie. De Nierstichting vindt de ontwikkelingen een belangrijke stap voorwaarts en volgt de verdere ontwikkeling van de app op de voet.

Grote behoefte aan meer duidelijkheid
Dat er grote behoefte is aan meer inzicht in het eigen zoutgebruik blijkt uit het succes van de Zoutmeter die de Nierstichting begin dit jaar lanceerde. Al ruim 250.000 keer is de zoutmeter al ingevuld.