Minder zout houdt hart en nieren langer gezond

Bij patiƫnten met chronische nierschade zorgt een zoutbeperkt dieet voor minder nierschade en een lagere bloeddruk. Dit blijkt uit onderzoek onder leiding van UMC Groningen, dat mede is gefinancierd door de Nierstichting. Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in Journal of the American Society of Nephrology.

Het verlies van eiwitten, waaronder albumine, in de urine (albuminurie) is een kenmerk van chronische nierschade. Behandelingen die de albuminurie verminderen zorgen ervoor dat de nierfunctie minder snel achteruitgaat. Ze hebben ook een gunstig effect op het hart en de bloedvaten. Helaas laten de huidige behandelingen voor patiënten met chronische nierschade de albuminurie niet altijd volledig verdwijnen. Patiënten hebben last van 'rest-albuminurie'.

Onderzoekers onder leiding van nefroloog dr. Martin de Borst van het UMC Groningen onderzochten twee mogelijkheden om deze rest-albuminurie te verminderen: een zoutbeperkt dieet en een geneesmiddel dat de vitamine D-receptor activeert (paricalcitol). Ook de combinatie van deze twee mogelijkheden werd onderzocht. Bij het onderzoek waren 45 patiënten met chronische nierschade betrokken.

Zoutarm dieet grootste effect

Een zoutarm dieet leidde tot een duidelijke vermindering in rest-albuminurie en een lagere bloeddruk. Het geneesmiddel paricalcitol had slechts een gering effect op afname van eiwitten. Paricalcitol alleen had geen significant effect. De combinatie van paricalcitol en een zoutarm dieet leidde tot de laagste albuminurie. “Dit kwam vooral door het beschermende effect van het zoutbeperkte dieet”, vertelt De Borst.

De Nierstichting voert regelmatig campagne voor minder zout. 85% van de mensen in Nederland eet te veel zout, gemiddeld een kilo per jaar te veel. Te veel zout eten verhoogt de bloeddruk en kan nierschade veroorzaken. Wie al nierschade heeft is extra gevoelig voor zout. De aanbevolen maximale hoeveelheid per dag is 6 gram. Maar de gemiddelde dagelijkse inname is bijna het dubbele.

Kleine beperking helpt al

Dat was ook zo bij de deelnemers aan dit onderzoek (gemiddeld 10 gram zout per dag). Tijdens de onderzoeksperiode aten ze 6 gram zout per dag. “Deze kleine beperking in zoutinname leidde dus al tot een flinke vermindering in albuminurie en een lagere bloeddruk. Dit duidt er op dat zelfs een kleine beperking in de dagelijkse zoutconsumptie al leidt tot grote gezondheidsvoordelen ", aldus De Borst.

Het onderzoek, dat onder andere werd gefinancierd door de Nierstichting, is uitgevoerd in vijf ziekenhuizen in Nederland en werd gecoördineerd vanuit het UMCG. Het is vandaag online gepubliceerd in Journal of the American Society of Nephrology.

Meer weten? Lees de samenvatting van de publicatie.