Nauwe samenwerking Vlaanderen en Nederland regeneratieve geneeskunde

Op 7 november tekenden premier Mark Rutte en de Vlaamse premier Geert Bourgeois in Gent een Nederlands-Vlaams strategisch verdrag waarin nauwe samenwerking op het gebied van regeneratieve geneeskunde wordt afgesproken. Het Belgische toponderzoek van het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) en de universiteit van Leuven bundelen de krachten met het Nederlandse RegMed XB instituut waarin de Nierstichting, samen met andere gezondheidsfondsen, universiteiten, bedrijven en regionale overheden participeert.

Nieuw internationaal consortium
Zo ontstaat een groot Nederlands-Vlaams consortium dat zich bezighoudt met regeneratie van cellen, weefsels en organen. Het betreft een onderzoeksprogramma van ongeveer 500 onderzoekers van instituten en bedrijven. De eerste fase start in 2017 en duurt vijf jaar. Nederland en België zijn wetenschappelijke wereldleiders op dit type onderzoek en gaan in ieder geval hecht samenwerken op het gebied van nierziekten en osteoartritis (aantasting van kraakbeen en bot).

Begin van langdurige samenwerking
Premier Mark Rutte zei tijdens deze bijeenkomst: "We mogen echt trots zijn hoe ver wij zijn gekomen. Voor de mensen die in Vlaanderen wonen en die in Nederland wonen om cultureel economisch praktische dingen voor elkaar te krijgen." Philippe Muyters, de Vlaamse minister van Economie en Innovatie voegt hieraan toe: "De 500 onderzoekers (die nu gaan samenwerken) zitten heel dicht bij elkaar; nergens anders in de wereld is dat zo. Dit is een troef die we hebben, laten wij ons die uitspelen."