Uitzending Brandpunt in het teken van zout

Vanavond besteedt het KRO-NCRV-programma Brandpunt (20.25 uur op NPO2) aandacht aan het onderwerp zout, de onzichtbare sluipmoordenaar. Aart Zeeman brengt zijn eigen zoutinname in kaart met behulp van de Zoutmeter en gaat op zoek naar manieren om minder zout binnen te krijgen. Hij spreekt hiervoor diverse experts op het gebied van zout en nierschade.

De Nierstichting vindt het belangrijk dat er aandacht aan dit onderwerp wordt besteed. Recent onderzoek van het RIVM laat namelijk zien dat Nederlanders nog steeds teveel zout binnenkrijgen. Te veel zout verhoogt het risico op hoge bloeddruk, hart- of vaatziekten, en (extra) nierschade.

Bijna iedereen eet te veel zout
Om mensen inzicht te geven in hun eigen zoutgebruik lanceerde de Nierstichting zoutmeter.com, een eenvoudige test met een aantal vragen over je eetpatroon. De Zoutmeter laat zien hoeveel zout je eet en hoe je dat kunt verminderen.

De Nierstichting pleit al jaren voor het terugdringen van zout in voedingsmiddelen. Nederlanders krijgen per dag gemiddeld 9 gram zout binnen, terwijl de Gezondheidsraad 6 gram aanraadt als maximale hoeveelheid. Als iedereen in Nederland 3 gram zout per dag minder zou eten, zouden jaarlijks zo'n 1.500 mensen minder sterven.