Campagne met Fabian wint een internationale award op het Eurobest Festival voor creativiteit

Dit weekend won de campagne ‘Maak de wereld van Fabian weer groot. Maak een praatje!’ een internationale award op het Eurobest Festival voor creativiteit. Deze campagne liet tijdens een live stream tussen nierpatiënt Fabian en het publiek op het Rotterdamse Stationsplein letterlijk ervaren hoe groot het contrast is tussen de kleine wereld van nierpatiënten en de grote buitenwereld waarin mensen zich vrij bewegen. Voorbijgangers konden een praatje maken met Fabian, die op dat moment vast zat aan de dialyse. Hiermee maakten zij de wereld van Fabian letterlijk groter.

Hoofdpersoon in de campagne is Fabian Cornelissen. Na twee mislukte transplantaties zit hij 40 uur per week vast aan een enorm dialyseapparaat. Dat houdt hem in leven, maar is loodzwaar. Voluit leven met zijn gezin zit er niet in. “Weinig mensen weten hoe het is om een nierziekte te hebben. Deze campagne brengt de impact van een nierziekte aan de buitenwereld over. Wij zijn heel blij met de award die de creatieve samenwerking met XXS Amsterdam en alle betrokken partijen onderstreept. En vooral heel erg trots op Fabian, die met zijn persoonlijke verhaal een inkijk in zijn wereld durft te geven aan grote publiek,” licht Wendy van Wijk, corporate communicatie Nierstichting, toe.

Trots op Fabian
We vertellen al zo'n veertien jaar samen met de Nierstichting het verhaal van nierpatiënten. Dit keer hebben we het de nierpatiënt zélf laten vertellen, live, tijdens het dialyseren. Het idee voor de livestream abri ontstond in nauwe samenwerking met de Nierstichting en Maxus+Helder. We hebben ons laten inspireren door de technische mogelijkheden van Exterion Media. Supertrots zijn we op de bronzen Eurobest. Nog trotser zijn we op Fabian. Hij heeft tijdens het dialyseren honderden mensen te woord gestaan. Hij heeft mensen laten zien hoe het is om vast te zitten aan een machine. Hoe het is om te (over)leven met een nierziekte. Wat een lef,” aldus Jose Evers, managing partner XXS Amsterdam.

Eurobest
Eurobest is een Europees Reclame festival voor inspiratie op vlak van creatieve communicatie en dat het beste Europese creatieve communicatie werk waardeert. De campagne won een Eurobest Award in de categorie Out of home. De campagne werd ontwikkeld door XXS Amsterdam en het idee voor deze digital out-of-home actie is een co-creatie brainstorm geleid door ADCN in samenwerking met XXS Amsterdam, Maxus+Helder en de Nierstichting. Exterion Media, Kinetic. LegHetVast en de Gemeente Rotterdam tekenden mede voor de realisatie.

Bekijk de film