Geef Fabian zijn vrijheid terug

Vanaf vandaag tot 25 december loopt er een nieuwe campagne. 'Geef Fabian zijn vrijheid terug', zo roepen we op. 'En geef voor de draagbare kunstnier.'

Vanaf dinsdag 6 december loopt er een nieuwe campagne van de Nierstichting 'Geef Fabian zijn vrijheid terug'. Die laat zien hoe hard de draagbare kunstnier nodig is voor nierpatiënten zoals Fabian. En roept op om een donatie te doen. 'U zit maar eventjes vast aan dit beeld van Fabian', vertelt de commercial. 'Fabian zit 40 uur per week vast aan het dialyseapparaat. Dat houdt hem in leven. Maar het is loodzwaar. Daarom zet de Nierstichting alles op alles voor de draagbare kunstnier. En roepen we op: 'Draag ook bij. Geef Fabian zijn vrijheid terug. Sms NIER naar 4333.'

De commercial van de Nierstichting is van 6 tot en met 25 december op tv. En vanaf 12 december hoor je de commercial ook op de radio.

Zelfstandig dialyseren waar je wilt

De Nierstichting ontwikkelt de draagbare kunstnier als alternatief voor het huidige, grote hemodialyseapparaat. De draagbare kunstnier wordt kleiner, lichter en makkelijker te bedienen. Daardoor krijgen meer hemodialysepatiënten straks de optie om zelfstandig thuis of elders te dialyseren. De draagbare kunstnier geeft dus meer vrijheid. Eind 2017 verwachten we het eerste prototype, waarmee vervolgens klinische tests mogelijk zijn met een kleine groep patiënten.

Fondsenwerving blijft nodig

We hebben voldoende geld voor de ontwikkeling van het prototype, en de klinische tests. Maar meer is nodig, onder meer voor verbeteringen die de draagbare kunstnier toegankelijk maken voor een grote groep patiënten. Denk aan vereenvoudiging van de vaattoegang, waarvoor technologische verbeteringen nodig zijn. Maar ook aan patiëntvriendelijke logistieke service voor dialysematerialen. Dialysepatiënten die nu thuis dialyseren hebben bijvoorbeeld te maken met 27 leveranciers voor alle verschillende dialysematerialen en -vloeistoffen. Dat moet beter. Ook is andere zorgverlening (medische zorg en monitoring) nodig, als straks meer patiënten dagelijks gaan dialyseren buiten het ziekenhuis of dialysecentrum; daarvoor ontwikkelen we nieuwe zorgconcepten.

Nierstichting doet meer

Behalve voor de draagbare kunstnier, zet de Nierstichting ook alles op alles voor meer niertransplantaties, voor het dichterbij brengen van genezing van nierziekten, en voor het voorkomen van (verergering van) nierschade.