Hoopvol onderzoek verlengd

Een onderzoek naar een middel tegen cystenieren is verlengd, vanwege hoopvolle kleine studies. Het onderzoek maakt deel uit van het samenwerkingsverband DIPAK en wordt gefinancierd door de Nierstichting.

Onderzoek naar het remmende effect van het middel lanreotide op cystegroei in nieren is verlengd. Projectleider prof. dr. Dorien Peters: "Kleine studies met een vergelijkbaar medicijn geven hoop. Maar voor hard bewijs dat lanreotide werkt, is het belangrijk dat een grote groep patiënten lang genoeg is behandeld." Daarom is besloten tot een verlenging.

Dank aan donateurs en nierpatiënten

Dankzij donateurs kon de Nierstichting het onderzoek financieren en bijdragen aan het vervolg. Het klinisch onderzoek was alleen mogelijk dankzij 300 nierpatiënten die wilden meewerken.

Een van de proefpersonen is Marjon Tolhuis. Zij heeft cystenieren, net als twee van haar kinderen. "Mijn arts zei ooit dat ze er niks tegen kunnen doen. Ik hoop dat mijn kinderen dat nooit hoeven te horen. Daarom doe ik mee."

Samenwerking voor doorbraken

Het onderzoek naar lanreotide is onderdeel van het Consortium DIPAK, en draagt bij aan het vervolg. In het consortium werken de UMC's van Leiden, Groningen, Nijmegen en Rotterdam samen; zonder die samenwerking was het niet gelukt om zo'n grote groep nierpatiënten erbij te betrekken. Dat is een van de redenen dat de Nierstichting wetenschappelijk onderzoek en samenwerking (zogeheten consortia) financiert: bundeling van kennis en faciliteiten helpt doorbraken mogelijk maken in de behandeling van nierziekten zoals erfelijke cystenieren.