Anton ter Braak schenkt beeldhouwwerk 'Give me a hug'

Beeldhouwer en nierpatiƫnt Anton ter Braak onthulde vandaag bij de Nierstichting het werk 'Give me a hug' dat hij speciaal voor de Nierstichting maakte. Ruim 17 jaar geleden ontving hij zelf een donornier, van zijn collega Wil Kortekaas.

Anton ter Braak en Wil Kortekaas

Ruim 17 jaar geleden kreeg beeldhouwer Anton ter Braak een donornier, van zijn collega mevrouw Wil Kortekaas. Ter Braak: "Onderzoek, mede gefinancierd door de Nierstichting, maakte het mogelijk dat behalve familie ook anderen bij leven een orgaan konden schenken. Dat was voor mij een heel indrukwekkende periode waar ik, ondanks de zware periode die daar aan vooraf ging, met heel veel warme gevoelens op terug kijk."

Veel te danken aan transplantatie

Anton ter Braak moest voorafgaand aan de transplantatie dagelijks dialyseren. Een hele belastende opgave die hem wel in leven hield, maar het werken in zijn atelier nagenoeg onmogelijk maakte. Hij had geen energie en was bijzonder snel vermoeid. De niertransplantatie, in december 1999, veranderde dat. Na enkele heftige complicaties ging het medio 2000 steeds beter met Ter Braak en kon hij zijn werk als beeldhouwer weer oppakken. En nog steeds  doet de nier goed zijn werk. "Ik heb veel te danken aan deze transplantatie. Het heeft me een nieuw leven gegeven. En de dankbaarheid is groot, zeker naar mijn donor Wil, met wie het ook erg goed gaat."

'Give me a hug' van Anton ter Braak

Grote emotionele waarde

Ter Braak wilde de Nierstichting een beeld schenken dat recht doet aan de grote emotionele waarde die deze transplantatie voor hem heeft. Tijdens de nieuwjaarsreceptie in Bussum is het werk van beeldhouwer Anton ter Braak onthuld. 'Give me a hug' is een bronzen beeld dat Ter Braak speciaal voor deze gelegenheid maakte. "Want zonder 'a Hug' gaat het niet."

Symbolisch gebaar

Met bewondering en dankbaarheid heeft de Nierstichting het beeld in ontvangst genomen. 'Give me a hug' krijgt een plek in de centrale hal van het kantoor van de Nierstichting in Bussum. Voor Ter Braak een symbolisch gebaar, dat het naar zijn zeggen "vele malen grotere gebaar representeert van de donor naar de nierpatiënt".