Eerste Nierteams aan Huis van start

Acht nieuwe Nierteams aan Huis zijn van start gegaan, op diverse plaatsen in Nederland. Elk Nierteam geeft onder leiding van Erasmus MC, voorlichting bij nierpatiƫnten thuis aan hun familie, vrienden en kennissen, over de impact en behandeling van een nierziekte. Het project is gesubsidieerd door de Nierstichting en Zorgverzekeraars Nederland.

De Nierteams aan Huis bestaan uit speciaal voor dit doel getrainde transplantatiecoördinatoren, psychologen en medisch maatschappelijk werkers, die bij families thuis voorlichting geven over de nierziekte van de patiënt. Familieleden en hun naasten worden voor de bijeenkomsten uitgenodigd, om hen nauw te betrekken bij de impact die de nierziekte heeft. De Nierteams aan Huis werken samen met tolkenbureau Concorde, zodat tolken kunnen worden ingezet als de voorlichting plaatsvindt in families die de Nederlandse taal niet goed beheersen.

Uitbreiding

De Nierteams die nu starten, zijn een uitbreiding van twee eerdere succesvolle pilotprojecten met Nierteams aan Huis. Patiënten en hun naasten deden meer kennis op over de nierziekte, zo liet onderzoek zien. Ook werden passende behandelingen beter bespreekbaar. Het opvallendste resultaat was dat in de patiëntengroepen die via deze methode voorlichting kregen, maar liefst vier keer meer patiënten een niertransplantatie ondergingen met een nier van een levende donor, vergeleken met een controlegroep van patiënten die deze voorlichting niet kreeg. Het lijkt erop dat familie en vrienden eerder willen overwegen om een nier te doneren, als zij goede voorlichting krijgen over de ziekte van hun naaste en over de behandelingen die mogelijk zijn.

Projectleider van Nierteam aan Huis is Prof. dr. Willem Weimar, verbonden aan het Erasmus MC: "Patiënten met een nierziekte krijgen te maken met een berg onzekerheden. Hoe gaat het verder met mijn leven en dat van mijn naasten? Met welke behandeling kan ik geholpen worden en welke impact heeft dat op mijn gezin? Hoe kan ik samen met mijn sociale omgeving tot een oplossing komen?"

In standaard verzekeringspakket

Het nieuwe project dat nu van start is gegaan, moet uitwijzen of Nierteams aan Huis ook in een bredere context kunnen bijdragen aan een toename van het aantal nierdonaties bij leven. Ook wordt gekeken of de voorlichting kosteneffectief is, zodat die in het standaard verzekeringspakket voor ziektekosten kan worden opgenomen.

Een niertransplantatie in een vroeg stadium bespaart kosten voor ziekteverzuim, en zorgkosten door het voorkomen van dialysebehandelingen. En het bespaart de nierpatiënt heel veel leed. Daarom zet de Nierstichting zich hiervoor in. Het project zal drie jaar lopen. In die tijd worden de voorlichtingsbijeenkomsten van de Nierteams aan Huis gemonitord, en wetenschappelijk onderzocht op doelmatigheid en kosteneffectiviteit.

Deelnemende ziekenhuizen

Deelnemende ziekenhuizen zijn Erasmus MC en Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam, AMC en Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam, UMC Groningen en Ziekenhuisgroep Twente locatie Almelo, Radboudumc in Nijmegen en Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch.

Nierteam aan huis gaat starten in vier regio's