Grote zoutverschillen tussen supermarkten

Het zoutgehalte verschilt flink tussen gelijksoortige producten van verschillende supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond vandaag publiceert. Daarom adviseert de Nierstichting wederom: check het etiket! En kies het merk of de variant met de minste hoeveelheid zout. Want wie van zijn nieren houdt, eet minder zout.

In het onderzoek van de Consumentenbond , dat ook verschijnt in de Consumentengids van 24 januari, ging het zoutgehalte onder de loep van 181 producten (A-merk- en huismerk) van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. De verschillen bleken groot. Zo bevat boerenkoolstamppot met worst van de ene supermarktketen, ruim twee keer zo veel zout als die van een andere. En het vegetarische gehakt van weer een andere supermarkt, blijkt per portie bijna dubbel zo zout als dat van een vierde supermarkt.

Dit resultaat laat zien dat het echt verschil maakt als je zelf etiketten vergelijkt van producten, en kiest voor het merk of de variant met de minste hoeveelheid zout. Om iedereen in Nederland hiervan bewust te maken, roept de Nierstichting vandaag via Facebook op om thuis in de kast te kijken, een foto te maken van het etiket op het zoutste product en deze te plaatsen via Facebook.

De ongezouten waarheid - De Quiz

Het is de ongezouten waarheid dat bijna iedereen in Nederland te veel zout eet. Daarom lanceerde de Nierstichting eerder het populaire Zoutmeter.com, dat laat zien waar veel zout in zit, en hoeveel zout je zelf eet. En wie denkt alles over zout te weten, kan dat sindskort testen in De ongezouten waarheid - De Quiz. Zie ook ongezoutenwaarheid.nl.

Nierstichting naar Nationale Voedseltop

Komende donderdag, 26 januari, vindt de Nationale Voedseltop plaats. Daar zijn de honderd invloedrijkste spelers op voedingsgebied aanwezig - ook de Nierstichting is daarbij. We zullen dan opnieuw pleiten voor bindende afspraken met de voedingsindustrie.

1.500 sterfgevallen

Nederlanders krijgen per dag gemiddeld 9 gram zout binnen, terwijl de Gezondheidsraad 6 gram aanraad als maximale hoeveelheid. 80% van het zout dat we eten, zit in voorbewerkte voedingsmiddelen. De Nierstichting pleit al jaren voor het terugdringen van zout in voedingsmiddelen. Te veel zout verhoogt de bloeddruk en kan nierschade veroorzaken en bestaande nierschade verergeren. Als iedereen in Nederland 3 gram zout per dag minder zou eten, zouden jaarlijks zo'n 1.500 mensen minder sterven.

Het Ministerie van Volksgezondheid sloot eerder met het bedrijfsleven het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Maar dat leidde nog niet tot minder zoutinname.