Verleden en toekomst draagbare kunstnier verbonden tijdens WKD

75 jaar geleden vond professor Willem Kolff de kunstnier uit, in Kampen. Daarom opent daar op 9 maart, World Kidney Day, een expositie en draagt de Willem Kolff Stichting haar Kolff-archief over aan het Stadsarchief Kampen. Ook vindt op die dag een symposium plaats, waar Jasper Boomker van de Nierstichting zal spreken over de draagbare kunstnier.

Op 9 maart 2017 is het World Kidney Day; wereldwijd is er dan aandacht voor het belang van gezonde nieren. Reden voor Kampen om een bijzonder evenement te organiseren, want 75 jaar geleden (in 1942) vond professor Willem Kolff in Kampen de kunstnier uit. Enkele jaren later redde die kunstnier voor het eerst een leven. Kolff stond ook aan de basis van de hart-longmachine (1956) en het kunsthart (1957). Zo werd Kampen de geboorteplaats van nierdialyse en kunstorganen.

De omwenteling die in Kampen begon

Op World Kidney Day organiseert de Willem Kolff Stichting daarom, samen met de Nierstichting, NVN en Stadsarchief Kampen een symposium, getiteld De omwenteling die in Kampen begon. Jasper Boomker, programmamanager draagbare kunstnier bij de Nierstichting, zal daar spreken. Verder wordt een expositie geopend en het Kolff-archief overgedragen. Zo komen in de Stadskazerne verleden, heden en toekomst van de kunstnier bij elkaar.

Gratis bezoeken

Je kunt het symposium (en de rest van het programma) gratis bezoeken. Kijk voor het programma en aanmelding op willemkolffstichting.nl.